Database – Effekter av endringer i kollektivsystemene

Dette er en database for deling av kunnskap og erfaringer knyttet til effekter av endringer i kollektivsystemene på passasjertall, fremkommelighet og annet. Slik kunnskap er av stor verdi for alle som jobber med å utvikle kollektivsystemene i norske byer. Erfaringer og resultater presentert er i hovedsak innhentet fra kollektivmyndigheter i fylkene. I noen tilfeller har vi hentet beskrivelser og data fra evalueringer gjennomført av konsulenter og forskere.
Vi håper at alle aktører som ser nytten av en slik database vil bidra til at den vokser og blir bedre ved å rapportere resultater av tiltak i faktaark som vi kan legge inn i databasen.
Type endring |
Byområde |
Befolkning, 20181 |
Ant. pass. før |
Ant. pass. etter |
Endring (absolutt) |
Endring per år (%) etter |
Endring per år (%) før |
Årlig bef. vekst (%)2 |
Publisert |
Rutestruktur og frekvens |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Slått sammen og forenklet linjer, økt frekvens på bystamlinjene
|
Drammen3 |
118 000 |
4 465 293 (2016) |
5 398 000 (2019) |
932 707 |
6,5
|
2,5 |
-2,1 |
2021 |
Fredrikstad/ Sarpsborg |
112 000 |
795 173 (2017) |
878 749 (2019) |
83 576 |
5,1 |
4,1 |
1.1 |
2021 |
|
Lagt om busslinjene fra høy flatedekning til enklere pendelrutesystem, økt frekvens på flere linjer
|
Kristiansand, Vågsbygd |
63 000 |
1 198 977 (2015) |
1 367 436 (2019) |
168 549 |
3,3 |
– |
1,4 |
2021 |
Økt frekvens på linjer med høyt belegg og reduksjon av tilbud på lite brukte linjer, lavere takst
|
Haugesund |
45 000 |
711 665 (2015) |
1 143 375 (2019) |
431 710 |
12,6 |
-1 |
0,6 |
2021, basert på Norconsult AS (2017) |
Forenkling av rutestruktur, pendellinjer, gateterminal, økt frekvens, markedsføring, bompenger
|
Bodø |
41 000 |
1 306 379 (2012) |
1 977 084 (2016) |
670 705 |
10,9 |
-5,4 |
1,2 |
2021, basert på Nielsen (2016) |
|
Hamar |
28 000 |
480 6341 (2012) |
905 239 (2016) |
424 605 |
17,1 |
6,1 |
1,0 |
2021 |
|
Mo i Rana |
19 000 |
281 843 (2016) |
205 805 (2019) |
-76 038 |
-104 |
– |
– |
2021 |
|
Hønefoss |
16 000 |
289 957 (2016) |
397 202 (2019) |
107 245 |
8,2 |
-2,1 |
1,2 |
2021 |
Forenkling fra fire linjer til to pendellinjer, økt frekvens, korrespondanse mot tog
|
Kongsvinger |
12 000 |
124 283 (2014) |
158 146 (2016) |
33 863 |
12,8 |
0,7 |
0,1 |
2021
|
Takstendring og kampanje |
|
|
4 465 293 (2016) |
5 398 000 (2019) |
932 707 |
6,5
|
2,5 |
|
|
Levanger5 |
10 000 |
795 173 (2017)
|
878 749 (2019) |
83 576 |
5,1 |
4,1 |
|
2021 |
|
Ekspressbusslinje |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tønsberg - Larvik |
52 000 24 000 |
0 |
57 600 |
57 600 |
– |
– |
|
2021, basert på Norconsult AS (2016) |
|
Ny infrastruktur |
|
|
|
|
|
– |
|
|
|
Åpning av bybanen, høyere frekvens på stambusslinjene, omlegging av systemet, høyere bompenger |
Bergen |
255 000 |
Koll. 2008: 13% Bil 2008: 58.8% |
Koll. 2014: 17% Bil 2014: 50.7% |
– |
– |
– |
|
2021, basert på Engebretsen mfl. (2017) |
Fremkommelighetstiltak |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Forbud mot elbil uten passasjer i kollektivfelt i rushtimene |
Oslo |
1 000 000 |
|
|
|
|
|
|
2021, av Ruter AS |
Antall elbiler |
|
5000 |
3000 |
-2000 |
-40 |
– |
|
||
Kjøretid median |
1100 sek. |
700 sek. |
-400 sek. |
-36 |
– |
|
|||
Kjøretid 90% persentiler |
1500 sek. |
850 sek. |
-650 sek. |
-43 |
– |
|
|||
To av fire kjørefelt omgjort til gjennomgående kollektivfelt |
Trondheim6 |
183 000 |
|
|
|
|
|
|
2021, basert på Asplan Viak (2008) |
|
Gjennomsnittshastighet buss i morgenrush |
16 km/t |
18,6 km/t |
2,6 km/t |
16 |
– |
|
||
|
Gjennomsnittshastighet buss i ettermiddagsrush |
13 km/t |
16,3 km/t |
3 km/t |
25 |
– |
|
1Data for tettsteder, SSB (2021)
2 Årlig befolkningsvekst for de samme årene som passasjerendringene er målt for, SSB (2021).
3 Passasjerutvikling for linjer i Drammen by.
4 Passasjertallene i Mo i Rana økte fra 2018 til 2019, etter en tydelig nedgang fra 2016 til 2018.
5 For Levanger sammenligner vi tall fra august - desember i 2015 og i 2016.
6 Andelen busspassasjerer til og fra sentrum (samlet for morgen og ettermiddag og begge retninger) i Trondheim økte fra 44% til 48%, mens bilandelene gikk ned fra 51% til 46%.
Det er nyttig å få rapporter både fra endringer som har gitt forventede effekter og fra de som ikke har gjort det. Mal og instruksjoner for rapportering kan lastes ned fra lenken under.
Mal for deg som vil rapportere
(Illustrasjonsfoto: Knut Opeide/Statens vegvesen).