Tabell 12 over ulike effekter av 30 km/t i by
Tabellen er hentet fra TØI rapport 2084/2025 om innføring av 30 km/t i byområder. Nummereringen av tabellen tilsvarer de gitt i rapporten.
Tabellen hører til tiltaket Fartsgrense 30 km/t i store soner og hele byer som tiltak for bærekraftig byutvikling
Tabell 12: Holdninger til og aksept av tiltaket i befolkningen.
By |
Aksept og holdninger |
Dokumentasjon |
Trondheim |
I Trondheim har vi ikke funnet at det har vært diskusjon av byrådets erklæring om at de ville innføre 30-sone i hele Midtbyen i media, så der vet vi ikke hvordan befolkningen stiller seg. |
Egne mediasøk |
København |
Posisjonspolitikerne i København argumenterte med at befolkningen ønsket lavere fartsgrenser. Presseoppslag gir ikke inntrykk av at befolkningen er negativ. |
København kommune 2022, egne mediasøk |
Helsinki |
Helsinki kommune oppga at de ikke hadde ikke mottatt negative henvendelser fra befolkningen knyttet til innføring av 30 km/t i de fleste gatene, men at de stadig mottar henvendelser fra innbyggere som ønsker å innføre slik fartsgrense i nye gater. |
Intervju med trafikkingeniør, 2024 |
Grenoble |
61% av fotgjengerne og 71% av syklistene var positive til prosjektet 'Fredelig Metropol', som innføring av generell fartsgrense 30 km/t i hele byen var første steg i. |
Cerema 2020 |
Edinburgh |
Spørreundersøkelser gjennomført før innføring av tiltaket (februar og mars 2016) og etter (februar og mars 2019) viste at andelen som var positive og svært positive til innføring av 20 mph som fartsgrense i hele byen økte fra 59% før gjennomføring til 64% etter. Andelen som var negative eller svært negative ble redusert fra 17 til 12%. 19% av bilførere oppga å ikke støtte tiltaket mot 3% av de som ikke var bilførere (før gjennomføring). 58% av bilførerne var positive til tiltaket mens 72% av de som ikke var bilførere var positive. |
Edinburgh kommune 2019, gjennomført av analysebyrået 'Progressive' |
Bristol |
Det ble gjennomført spørreundersøkelser i 2013, 2015 og 2017. En klar og økende majoritet er positive til fartsgrensen 20 mph. I 2017 var 95% av innbyggerne i Bristol positive til fartsgrense 20 mph rundt skoler, 74% i boliggater og 44% på hovedgater. Mellom 77 og 88% (i ulike deler av byen) var positive til 20 mph i sin egen gate, og dette økte i hver måling (2013, 2015, 2017). Mellom 79 og 95% svarte i 2017 at de overholder fartsgrensen. Andelen som svarte at det noen ganger er OK å kjøre fortere enn fartsgrensen økte fra mellom 11 og 21% før innføringen av den byomfattende fartsgrensen 20 mph til mellom 24 og 32% etter. |
Pilkington mfl. 2018 |
Amsterdam |
I juli 2024 var 60% av innbyggerne i Amsterdam svært positive eller positive til den nye fartsgrensen som ble innført i desember 2023, mens 25% var negative eller svært negative. Blant de som ikke har bil svarer 75% at de er positive eller svært positive, mens 52% av de som har bil svare det samme. 31% av de som har bil og 10% av de som ikke har bil svarte at de er negative eller svært negative. I åpne spørsmål svarte flest at de opplever at trafikken er roligere og at trafikksikkerheten er forbedret. De som er negative svare at de mener 30 km/t er for lav hastighet, at mange sjåfører i bil ikke respekterer den (ennå), og at elsykler kjører raskere enn 30 km/t. |
Amsterdam kommune 2024 |
Paris |
Ca. halvparten av respondentene var positive eller noe positive til en generell 30 km/t fartsgrense. Mer støtte i Paris kommune enn i nabokommunene. |
Paris kommune 2021 |
På tvers av 12 britiske caser |
Spørreundersøkelser til innbyggere og bilførere i 12 britiske caseområder i med ulike karakteristika, og hvor det hadde blitt innført fartsgrense 20 mph (kun skilt): 75% av innbyggerne er positive, 66% av sjåfører som ikke bor i området er positive, 44% av innbyggere i naboområder hvor 30 mph ble beholdt er positive. 78% av innbyggerne og 67% av sjåfører som ikke bor i området opplevde at 20 mph var riktig fartsgrense i området. Bare 12% av innbyggerne og 21% av sjåfører som ikke bor i området ønsket å endre tilbake til 30 mph. Andelen innbyggere som mente at det var en god ide å redusere fartsgrensen fra 30 mph til 20 mph økte fra 71% før implementering til 75% etter. |
ATKINS mfl. 2018 |
Wales |
I Wales endret de nasjonale myndighetene den generelle fartsgrensen i tettbygde strøk fra 30 til 20 mph i september 2023. Dette ble et hett valgkamptema og nesten 500 000 walisere skrev under på et opprop mot den nye fartsgrensen. I en spørreundersøkelse fra YouGov svarte 72% at de var negative til tiltaket og 24% at de var for. Etter ny votering i det walisiske stortinget opprettholdt de beslutningen om 20 mph som generell fartsgrense, med noen justeringer i gjennomføringen. |
YouGov 2024 |