heading-frise

Tabell 11 over ulike effekter av 30 km/t i by

Tabellen er hentet fra TØI rapport 2084/2025 om innføring av 30 km/t i byområder. Nummereringen av tabellen tilsvarer de gitt i rapporten.

Tabellen hører til tiltaket Fartsgrense 30 km/t i store soner og hele byer som tiltak for bærekraftig byutvikling

Tabell 11: Endringer i hvor behagelige, trygge, trivelige, livlige, attraktive og tilgjengelige områdene oppleves, og i bruk av områdene.

By

Hvordan områdene oppleves

Opplevd trygghet og tilgjengelighet

Om flere ferdes og oppholder seg i områdene

Dokumentasjon

Edinburgh

'Total liveability' økte med 75%

Spørreundersøkelser før og etter viste at andelen skolebarn som gikk alene til skolen økte. Andelen foreldre som var bekymret for sine barns sikkerhet på grunn av trafik­ken i egen gate ble vesentlig redu­sert. Andelen som anså at hastig­hetene på trafikken 'var trygg' for barn som gikk og syklet økte også.

Andelen som mente at hastigheten på trafikken i egen gate er omtrent som den skal være økte fra 66 til 70%, mens andelen som sa dette om hovedgater ble redusert fra 58 til 55%.

-

Edinburgh kommune 2019

Cleland mfl. 2024

Jepson mfl. 2022

Bristol

Liten forbedring av opplevelsen av at eget nabolag er hyggelig, fra allerede høyt nivå

Noe økt opplevelse av generell trygghet i trafikken, noe mindre frykt for barn og eldre i trafikken i noen områder

Økning fra 20 til 27% som svarer at det er trygt for barna å leke i gatene

Økning i andel inn­byg­gere som svarte i spørreunder­søkelser at de går og sykler mer enn ti minutter i eget nabolag i alle områdene

Pilkington mfl. 2018

Grenoble

Blant fotgjengere som oppga at de var fornøyde med gatemiljøet, var lav hastighet en viktig grunn, og blant de med negativ opplev­else var for høye hastigheter den klart viktigste grunnen

-

-

Cerema 2020

På tvers av 12 britiske caser

69% av innbyggerne svarte at 20 mph er fordelaktig for gående og syklende, og andelen er høyere der fartsgrensen gjelder for større områder (72%) enn i enkeltgater (61%)

51% av innbyggerne var enige (og 24% uenige) i at 20 mph gir et hyggeligere miljø for gående og syk­lende

74% av innbyggerne i områder med fartsgrense 20 mph mente at farts­grensen var fordelaktig for dem

Kvalitative svar viste at reduserte fartsgrenser var en av flere faktorer fotgjen­gere sa bidrar til at de opplever gater og områder som hyggelige

60% av innbyggerne svarte at 20 mph gir økt sikkerhet og trygghet for gående og syklende, mens 21% var uenige i dette

Bare 6% av syklistene svarte at de enige i at 20 mph er frustrerende for syklister, 88% svarte at de er uenige

49% av syklistene i en nasjonal undersøkelse svarte at de foretrakk gater med 20 mph fremfor andre gater, 32% var uenige

Kun 3% svarte at de trodde at den nye fartsgrensen bidro til at folk unngikk områder med fartsgrense 20 mph og brukte butikker og tilbud der sjeldnere, mens 79% svarte at de ikke trodde dette.

Atkins mfl. 2018