Tabell 9 over ulike effekter av 30 km/t i by
Tabellen er hentet fra TØI rapport 2084/2025 om innføring av 30 km/t i byområder. Nummereringen av tabellen tilsvarer de gitt i rapporten.
Tabellen hører til tiltaket Fartsgrense 30 km/t i store soner og hele byer som tiltak for bærekraftig byutvikling
Tabell 9: Endringer i tidsbruk for ulike trafikantgrupper.
By |
Reisetid for biltrafikken |
Reisetid kollektivtransport |
Reisetid fotgjengere og syklister |
Dokumentasjon |
Trondheim |
- |
Kommunen: 3-7 sekunder økt reisetid for bussene i Prinsens gate, basert på observasjoner og enkle beregninger Fylkeskommunen: 5-35 sekunder økning på samme strekning, basert på trafikkmodell-analyser |
- |
Trondheim kommune 2024 Trøndelag fylkeskommune 2024 |
Edinburgh |
Spørreundersøkelser gjennomført før og etter tiltaket viste at andelen som i førsituasjonen svarte at de forventet at tiltaket ville gi mer kø var 36%, mens andelen som svarte det samme i ettersituasjonen var 23% |
Kollektivselskapet var bekymret for økt tidsbruk i førsituasjonen, men rapporterer kun marginale endringer i evalueringen i ettersituasjonen |
- |
Edinburgh kommune, 2019 |
Bristol |
- |
Kollektivselskapet uttalte de ikke fant noen grunn til at fartsgrensen 20 mph ikke skal videreføres |
- |
Bristol kommune, 2019 |
Brüssel |
Relativt stabile reisetider målt for 12 typiske turer i morgenrush, ettermiddagsrush og om natten |
- |
- |
Bruxelles Mobilité, 2021b |
London, hovedveier |
Har ikke ført til mer kø |
- |
- |
Transport for London 2023d |
Amsterdam |
Reisetiden har økt med 5% på dagtid. En timinutters tur tar nå 30 sekunder lengre tid |
Reisetiden økte med opptil ett minutt for halvparten av de 26 linjene som ble undersøkt, og med 1-3 minutt for åtte linjer. Dette var litt mindre økning enn forventet |
- |
Amsterdam kommune 2024 |
På tvers av 12 britiske caser |
3% og 0,4 minutter økning kjøretid i boligområder på 5 miles, 5% og 0,9 minutter i sentrumsområder |
- |
- |
ATKINS mfl. 2018 |
Wales |
Reisetiden økte på de fleste ruter, de fleste med mindre enn 5%, på de fleste rutene ble reisetidsvariasjonene redusert, for over halvparten av rutene med mer enn 20% Førmålingene ble gjennomført i 10 tettsteder og 43 målepunkter i juli - september 2023 og ettermålingene i november 2023 til januar 2024 |
- |
- |
Transport for Wales 2024a |