heading-frise

Tabell 9 over ulike effekter av 30 km/t i by

Tabellen er hentet fra TØI rapport 2084/2025 om innføring av 30 km/t i byområder. Nummereringen av tabellen tilsvarer de gitt i rapporten.

Tabellen hører til tiltaket Fartsgrense 30 km/t i store soner og hele byer som tiltak for bærekraftig byutvikling

Tabell 9: Endringer i tidsbruk for ulike trafikantgrupper.

By

Reisetid for biltrafikken

Reisetid kollektivtransport

Reisetid fotgjengere og syklister

Dokumentasjon

Trondheim

-

Kommunen: 3-7 sekunder økt reisetid for bussene i Prinsens gate, basert på observasjoner og enkle beregninger

Fylkeskommunen: 5-35 sekunder økning på samme strekning, basert på trafikkmodell-analyser

­-

Trondheim kommune 2024

Trøndelag fylkeskommune 2024

Edinburgh

Spørreundersøkelser gjennomført før og etter tiltaket viste at andelen som i førsituasjonen svarte at de forven­tet at tiltaket ville gi mer kø var 36%, mens andelen som svarte det samme i ettersituasjonen var 23%

Kollektivselskapet var bekymret for økt tidsbruk i førsituasjonen, men rapporterer kun marginale endrin­ger i evalueringen i ettersitua­sjonen

-

Edinburgh kommune, 2019

Bristol

-

Kollektivselskapet uttalte de ikke fant noen grunn til at farts­gren­sen 20 mph ikke skal videre­føres

-

Bristol kommune, 2019

Brüssel

Relativt stabile reisetider målt for 12 typiske turer i morgenrush, etter­mid­dagsrush og om natten

-

-

Bruxelles Mobilité, 2021b

London, hovedveier

Har ikke ført til mer kø

-

-

Transport for London 2023d

Amsterdam

Reisetiden har økt med 5% på dagtid. En timinutters tur tar nå 30 sekunder lengre tid

Reisetiden økte med opptil ett minutt for halvparten av de 26 linjene som ble undersøkt, og med 1-3 minutt for åtte linjer. Dette var litt mindre økning enn forventet

-

Amsterdam kommune 2024

På tvers av 12 britiske caser

3% og 0,4 minutter økning kjøretid i boligområder på 5 miles, 5% og 0,9 minutter i sentrumsområder

-

-

ATKINS mfl. 2018

Wales

Reisetiden økte på de fleste ruter, de fleste med mindre enn 5%, på de fleste rutene ble reisetidsvaria­sjo­nene redusert, for over halvpar­ten av rutene med mer enn 20%

Førmålingene ble gjennomført i 10 tettsteder og 43 målepunkter i juli - september 2023 og ettermålin­gene i november 2023 til januar 2024

-

-

Transport for Wales 2024a