Tabell 8 over ulike effekter av 30 km/t i by
Tabellen er hentet fra TØI rapport 2084/2025 om innføring av 30 km/t i byområder. Nummereringen av tabellen tilsvarer de gitt i rapporten.
Tabellen hører til tiltaket Fartsgrense 30 km/t i store soner og hele byer som tiltak for bærekraftig byutvikling
Tabell 8: Endringer i støy og lokal luftforurensing.
By |
Støy |
Lokal forurensing |
Dokumentasjon |
Edinburgh |
- |
Målte reduksjon i NOX, men vurderer at dette er fortsettelsen av en pågående trend |
Edinburgh kommune 2019 |
Bristol |
Færre oppgir i spørreundersøkelse at de plages av trafikkstøy |
Har målt, men ikke funnet signifikante endringer i lokal luftforurensing |
Pilkington mfl. 2018 |
Grenoble |
Myndighetenes beregninger viste at man kunne forvente redusert støy |
Myndighetenes beregninger viste at man kunne forvente redusert lokal luftforurensning |
Cerema 2020, s. 47 |
Brussel |
Målt støynivå ble redusert med 1,7 - 3,3 desibel, størst reduksjon om natten |
- |
Bruxelles Mobilité 2021d |
Bilbao |
- |
Nedgang på tvers av en rekke luftforurensnings-indikatorer (NO2, NOX, PM10) |
Kommunens tall, referert av Eurocities 2020 |
Bologna |
- |
29% reduksjon i NO2, laveste måling på 10 år i en gitt gate (sammen-lignet timesgjennomsnitt i 2024 med samme i 2022-2023) |
Bologna kommune 2025 |
Zurich |
Reduksjon av fartsgrensen fra 50 til 30 km/t: Gjennomsnittlig reduksjon på 1,6 dB om dagen og 1,7 dB om natten Signifikante reduksjoner av selvrapportert irritasjon og søvnforstyrrelser på grunn av trafikkstøy |
- |
Brink mfl. 2022 |