heading-frise

Tabell 8 over ulike effekter av 30 km/t i by

Tabellen er hentet fra TØI rapport 2084/2025 om innføring av 30 km/t i byområder. Nummereringen av tabellen tilsvarer de gitt i rapporten.

Tabellen hører til tiltaket Fartsgrense 30 km/t i store soner og hele byer som tiltak for bærekraftig byutvikling

Tabell 8: Endringer i støy og lokal luftforurensing.

By

Støy

Lokal forurensing

Dokumentasjon

Edinburgh

-

Målte reduksjon i NOX, men vurderer at dette er fortsettelsen av en pågående trend

Edinburgh kommune 2019

Bristol

Færre oppgir i spørreundersøkelse at de plages av trafikkstøy

Har målt, men ikke funnet signifikante endringer i lokal luftforurensing

Pilkington mfl. 2018

Grenoble

Myndighetenes beregninger viste at man kunne forvente redusert støy

Myndighetenes beregninger viste at man kunne forvente redusert lokal luftforurensning

Cerema 2020, s. 47

Brussel

Målt støynivå ble redusert med 1,7 - 3,3 desibel, størst reduksjon om natten

-

Bruxelles Mobilité 2021d

Bilbao

-

Nedgang på tvers av en rekke luftforu­rens­­nings-indikatorer (NO2, NOX, PM10)

Kommunens tall, referert av Eurocities 2020

Bologna

-

29% reduksjon i NO2, laveste måling på 10 år i en gitt gate (sammen-lignet times­gjennomsnitt i 2024 med samme i 2022-2023)

Bologna kommune 2025

Zurich

Reduksjon av fartsgrensen fra 50 til 30 km/t: Gjennomsnittlig reduksjon på 1,6 dB om dagen og 1,7 dB om natten

Signifikante reduksjoner av selvrappor­tert irritasjon og søvnforstyrrelser på grunn av trafikkstøy

-

Brink mfl. 2022