Tabell 5 over ulike effekter av 30 km/t i by
Tabellen er hentet fra TØI rapport 2084/2025 om innføring av 30 km/t i byområder. Nummereringen av tabellen tilsvarer de gitt i rapporten.
Tabellen hører til tiltaket Fartsgrense 30 km/t i store soner og hele byer som tiltak for bærekraftig byutvikling
Tabell 5: Plan- og beslutningsprosesser knyttet til innføring av 30 km/t eller 20 mph i store soner eller hele byer – hovedpunkter.
By |
Mål med tiltaket |
Knyttet til overordnet plan |
Bruk og utvikling av kunnskap |
Konflikterende mål, usikkerheter og uenigheter |
Avgjørende for gjennomføring |
Dokumentasjon |
Trondheim |
Administrasjonen: Mindre lokal forurensing, færre og mindre alvorlige trafikkulykker, bedre forhold for andre trafikanter enn biltrafikken, et roligere trafikkbilde Enhetlig fartsgrense i Midtbyen, færre skilt og skifter av fartsgrenser Byrådet: Redusere risiko og skadeomfang ved ulykker, støyplager, svevestøv og opplevde barrierevirkninger av hovedveiene |
Kommunens trafikksikkerhets-plan Byrådserklæringen til det nye byrådet |
Kommunen utarbeidet et faglig grunnlag for å vurdere effektene av å innføre 30-sone i hele Midtbyen basert på dokumentert kunnskap Kommunen beregnet økt kjøretid for bussene gjennom empiriske observasjoner og enkle beregninger Fylkeskommunen gjennomførte trafikksimuleringer for å beregne økt kjøretid for bussene |
Fylkeskommunen er skeptisk pga: Usikkerhet om hvor mye reisetiden for bussene vil øke og hvilke konsekvenser det vil gi for kollektivtrafikkens konkurransekraft, nullvekstmålet og økonomien i kollektivtransporten Bekymring for at tiltaket vil gi falsk trygghet for mye trafikanter og ikke resultere i færre og mindre alvorlige trafikkulykker De er i tvil om det tiltaket er i tråd med regelverket |
Administrativt og politisk initiativ fra Trondheim kommune Om Trøndelag fylkeskommune beslutter at de vil innføre 30 km/t i gatene de administrerer |
Trondheim kommune 2020a Trondheim kommune 2024b Trøndelag fylkeskommune 2024 |
København |
Reduserte CO2-utslipp ved at flere velger å gå, sykle og reise kollektivt i stedet for å kjøre bil, reduksjon i trafikkulykker og støy, økt opplevd trygghet for gående og syklister, bedre fremkommelighet for buss- og sykkeltrafikken, bedre folkehelse |
En større plan for å redusere klimagassutslipp som også omfatter andre tiltak |
Redegjørelse for hvordan det å senke fartsgrensene med 10 km/t i hele byen ville gi ulike effekter, men uten å vise til dokumentasjon, det angis at effektene på trafikkulykker er veldokumenterte |
Politiet: Mener de foreslåtte endringene ikke er i tråd med regelverket Opposisjonspolitikere, bilorganisasjoner: Tvil om bilistene vil overholde fartsgrensene og om tiltaket ville gi de ønskede effektene Økt tidsbruk for busser, redusert fremkommelighet for biltrafikken, økte CO2-utslipp |
Politisk initiativ fra København kommune Om politiet godkjenner søknader fra København kommune, om Transportministeriet overprøver politiet etter klage fra kommunen |
København kommune 2022 København kommune 2024 |
Helsinki |
Redusere antall og alvorlighetsgrad av trafikkulykker, overgang til mer bærekraftige transportformer, at byen blir mer livlig, tilgjengelig, rettferdig og god å bevege seg i til fots og på sykkel, bedre trafikkflyt og luftkvalitet |
Trafikksikkerhets-programmet og bystrategien |
Vi har ikke funnet utredninger knyttet til vedtaket om innføring av fartsgrense 30 km/t i store deler av gatenettet i Helsinki, utenom en henvisning til Europaparlamentet som viser til at 30 km/t regnes som 'safe speed' |
Noen bilister og bilistorganisasjoner: bekymret for at tiltaket ville øke reisetiden med bil og varetransport og virke negativt på trafikkeffektiviteten. Handelsstandsforeningen: bekymret for handelen i sentrum |
Vedtak i bystyret, ingen overordnede myndigheter motsatte seg tiltaket
|
Helsinki kommune 2015 Helsinki kommune 2017 Helsinki kommune 2018 Helsinki kommune 2021 |
Edinburgh |
Kommunen: Færre trafikkulykker, mer attraktivt å gå, at flere bruker aktiv transport, bedre folkehelse, at gatene igjen blir arenaer for lek, opphold, sosialisering og byliv, styrke lokalt næringsliv Bærekraftig, trygg og effektiv mobilitet for folk og gods, økt bruk av aktiv transport og færre alvorlige trafikkulykker Transport Scotland: Sunnere, grønnere og tryggere Skottland |
Local Transport Strategy
|
Dokumentasjon i Transport Scotlands veiledning på at bruk av at fartsgrense 20 mph gir færre og mindre alvorlige ulykker. Kommunen gjennomført en pilot og en grundig evaluering av denne Spørreundersøkelse til befolkningen viste stor og økende oppslutning |
Nasjonale transportmyndigheter: Om bruk av tiltaket var i tråd med regelverket. De endret veiledningen til regelverket etter evaluering av pilot, var da positive Busselskapet, som var skeptiske i førsituasjonen, sa i evalueringen at tiltaket kun hadde hatt marginale negative konsekvenser for dem |
Politisk vedtak i Edinburgh om pilot og full utrulling Nasjonale myndigheter endret sin veiledning slik at Edinburgh kunne iverksette 20 mph i hele byen uten fysiske fartsdempende tiltak Oppslutning i befolkningen |
Edinburgh kommune 2013 Edinburgh kommune 2014 Edinburgh kommune 2015 Edinburgh kommune 2019 Edinburgh kommune 2024b Milton mfl. 2022 Milton mfl. 2024 Jepson mfl. 2022 Transport Scotland 2016 |
Bristol |
Flere skal gå og sykle, bedre trafikksikkerhet, triveligere og mer attraktive lokalsamfunn |
West of England Local Transport Strategy, Cycling City Project og Active Bristol |
Bristol kommune engasjerte forskere fra universitetet for å utarbeide et kunnskapsgrunnlag, som gjennomgikk litteraturen på feltet og erfaringer fra andre byer. Evalueringen piloter i to bydeler Spørreundersøkelse til befolkningen som viste stor og økende oppslutning |
Politiet påpekte at fartsgrenser bør være del av en større pakke som blant annet inkludere fysisk utforming av omgivelsene og kjøreopplæring, men de ba ikke om endringer i fartsgrensene Kollektivselskapet uttalte at de ikke så noen grunn til at fartsgrensen 20 mph ikke skal videreføres |
Vedtak i Bristol bystyre Ingen sterke innvendinger fra andre myndigheter |
Bristol kommune 2012a, b Bristol kommune 2019 Bristol kommune 2013 Pilkington mfl. 2018 Toy 2012 |
Grenoble |
Fremme gåing og sykling, gjøre sentrum og bykjerner mer tilgjengelige og mer behagelige å bo og leve i, vitalisere næringslivet |
‘Fredelig Metropol’ |
- |
- |
- |
(Grenoble Alpes Métropole 2023). |
Brussel |
Redusere antall trafikkulykker, lokal luftforurensning og klimagassutslipp, forbedre tilgjengelighet, effektivitet, regional økonomisk utvikling, livskvalitet, samt fysisk og mental helse |
Regional mobilitetsplan kalt 'Good Move Plan' |
- |
- |
- |
Bruxelles Mobilité 2021a |
London |
Færre skal bli drept eller alvorlig skadet i trafikken i London, tryggere gater skal bidra til at flere går og sykler, slik at folkehelsen bedres |
Overordnet transportstrategi, 'Vision Zero' |
- |
- |
- |
Transport for London 2021 |