heading-frise

Tabell 5 over ulike effekter av 30 km/t i by

Tabellen er hentet fra TØI rapport 2084/2025 om innføring av 30 km/t i byområder. Nummereringen av tabellen tilsvarer de gitt i rapporten.

Tabellen hører til tiltaket Fartsgrense 30 km/t i store soner og hele byer som tiltak for bærekraftig byutvikling

Tabell 5: Plan- og beslutningsprosesser knyttet til innføring av 30 km/t eller 20 mph i store soner eller hele byer – hovedpunkter.

By

Mål med tiltaket

Knyttet til overordnet plan

Bruk og utvikling av kunnskap

Konflikterende mål, usikkerheter og uenigheter

Avgjørende for gjennomføring

Dokumentasjon

Trondheim

Administrasjonen:

Mindre lokal forurensing, færre og mindre alvorlige trafikkulykker, bedre forhold for andre trafikanter enn biltrafikken, et roligere trafikk­bilde

Enhetlig fartsgrense i Midtbyen, færre skilt og skifter av fartsgrenser

Byrådet: Redusere risiko og skade­omfang ved ulykker, støyplager, svevestøv og opplevde barriere­virkninger av hovedveiene

Kommunens trafikksikkerhets-plan

Byrådserklæringen til det nye byrådet

Kommunen utarbeidet et faglig grunnlag for å vurdere effektene av å innføre 30-sone i hele Midtbyen basert på doku­mentert kunnskap

Kommunen beregnet økt kjøretid for bussene gjennom empiriske observa­sjoner og enkle beregninger

Fylkeskommunen gjennomførte trafikk­simuleringer for å beregne økt kjøretid for bussene

Fylkeskommunen er skeptisk pga:

Usikkerhet om hvor mye reisetiden for bussene vil øke og hvilke konse­kvenser det vil gi for kollektivtrafik­kens konkurransekraft, nullvekst­målet og økonomien i kollektiv­trans­porten

Bekymring for at tiltaket vil gi falsk trygghet for mye trafikanter og ikke resultere i færre og mindre alvorlige trafikkulykker

De er i tvil om det tiltaket er i tråd med regelverket

Administrativt og poli­tisk initiativ fra Trondheim kommune

Om Trøndelag fylkes­kommune beslutter at de vil innføre 30 km/t i gatene de adminis­trerer

Trondheim kommune 2020a

Trondheim kommune 2024b

Trøndelag fylkes­kommune 2024

København

Reduserte CO2-utslipp ved at flere velger å gå, sykle og reise kollektivt i stedet for å kjøre bil, reduksjon i trafikkulykker og støy, økt opplevd trygghet for gående og syklister, bedre fremkommelighet for buss- og sykkeltrafikken, bedre folkehelse

En større plan for å redusere klimagassutslipp som også omfatter andre tiltak

Redegjørelse for hvordan det å senke fartsgrensene med 10 km/t i hele byen ville gi ulike effekter, men uten å vise til dokumentasjon, det angis at effektene på trafikkulykker er veldokumenterte

Politiet: Mener de foreslåtte endrin­gene ikke er i tråd med regelverket

Opposisjonspolitikere, bilorganisa­sjoner: Tvil om bilistene vil over­holde fartsgrensene og om tiltaket ville gi de ønskede effektene

Økt tidsbruk for busser, redusert fremkommelighet for biltrafikken, økte CO2-utslipp

Politisk initiativ fra København kommune

Om politiet godkjenner søknader fra København kommune, om Transport­ministeriet overprøver politiet etter klage fra kommunen

København kommune 2022

København kommune 2024

Helsinki

Redusere antall og alvorlighetsgrad av trafikkulykker, overgang til mer bærekraftige transportformer, at byen blir mer livlig, tilgjengelig, rettferdig og god å bevege seg i til fots og på sykkel, bedre trafikkflyt og luftkvalitet

Trafikksikkerhets-programmet og bystrategien

Vi har ikke funnet utredninger knyttet til vedtaket om innføring av fartsgrense 30 km/t i store deler av gatenettet i Helsinki, utenom en henvisning til Europaparlamentet som viser til at 30 km/t regnes som 'safe speed'

Noen bilister og bilistorganisa­sjoner: bekymret for at tiltaket ville øke reisetiden med bil og varetran­sport og virke negativt på trafikk­effektiviteten. Handels­stands­foreningen: bekymret for handelen i sentrum

Vedtak i bystyret, ingen overordnede myndig­heter motsatte seg tiltaket

 

Helsinki kommune 2015

Helsinki kommune 2017

Helsinki kommune 2018

Helsinki kommune 2021

Edinburgh

Kommunen:

Færre trafikkulykker, mer attraktivt å gå, at flere bruker aktiv transport, bedre folkehelse, at gatene igjen blir arenaer for lek, opphold, sosialisering og byliv, styrke lokalt næringsliv

Bærekraftig, trygg og effektiv mobilitet for folk og gods, økt bruk av aktiv transport og færre alvorlige trafikkulykker

Transport Scotland: Sunnere, grønnere og tryggere Skottland

Local Transport Strategy

 

Dokumentasjon i Transport Scotlands veiledning på at bruk av at fartsgrense 20 mph gir færre og mindre alvorlige ulyk­ker.

Kommunen gjennomført en pilot og en grundig evaluering av denne

Spørreundersøkelse til befolkningen viste stor og økende oppslutning

Nasjonale transportmyndigheter:

Om bruk av tiltaket var i tråd med regelverket. De endret veiledningen til regelverket etter evaluering av pilot, var da positive

Busselskapet, som var skeptiske i førsituasjonen, sa i evalueringen at tiltaket kun hadde hatt marginale negative konsekvenser for dem

Politisk vedtak i Edinburgh om pilot og full utrulling

Nasjonale myndigheter endret sin veiledning slik at Edinburgh kunne iverksette 20 mph i hele byen uten fysiske fartsdempende tiltak

Oppslutning i befolk­ningen

Edinburgh kommune 2013

Edinburgh kommune 2014

Edinburgh kommune 2015

Edinburgh kommune 2019

Edinburgh kommune 2024b

Milton mfl. 2022

Milton mfl. 2024

Jepson mfl. 2022

Transport Scotland 2016

Bristol

Flere skal gå og sykle, bedre trafikksikkerhet, triveligere og mer attraktive lokalsamfunn

West of England Local Transport Strategy, Cycling City Project og Active Bristol

Bristol kommune engasjerte forskere fra universitetet for å utarbeide et kunnskapsgrunnlag, som gjennomgikk litteraturen på feltet og erfaringer fra andre byer.

Evalueringen piloter i to bydeler

Spørreundersøkelse til befolkningen som viste stor og økende oppslutning

Politiet påpekte at fartsgrenser bør være del av en større pakke som blant annet inkludere fysisk utforming av omgivelsene og kjøreopplæring, men de ba ikke om endringer i fartsgrensene Kollektivselskapet uttalte at de ikke så noen grunn til at fartsgrensen 20 mph ikke skal videreføres

Vedtak i Bristol bystyre

Ingen sterke innven­dinger fra andre myndigheter

Bristol kommune 2012a, b

Bristol kommune 2019

Bristol kommune 2013

Pilkington mfl. 2018

Toy 2012

Grenoble

Fremme gåing og sykling, gjøre sentrum og bykjerner mer tilgjen­ge­lige og mer behagelige å bo og leve i, vitalisere næringslivet

‘Fredelig Metropol’

-

-

-

(Grenoble Alpes Métropole 2023).

Brussel

Redusere antall trafikkulykker, lokal luftforurensning og klimagass­utslipp, forbedre tilgjengelighet, effektivitet, regional økonomisk utvikling, livskvalitet, samt fysisk og mental helse

Regional mobilitetsplan kalt 'Good Move Plan'

-

-

-

Bruxelles Mobilité 2021a

London

Færre skal bli drept eller alvorlig skadet i trafikken i London, tryggere gater skal bidra til at flere går og sykler, slik at folkehelsen bedres

Overordnet transportstrategi, 'Vision Zero'

-

-

-

Transport for London 2021