heading-frise

Tabell 3 over ulike effekter av 30 km/t i by

Tabellen er hentet fra TØI rapport 2084/2025 om innføring av 30 km/t i byområder. Nummereringen av tabellen tilsvarer de gitt i rapporten.

Tabellen hører til tiltaket Fartsgrense 30 km/t i store soner og hele byer som tiltak for bærekraftig byutvikling

Tabell 3: Hva byene har gjort mtp. informasjon, kontroll og håndheving av de nye fartsgrensene – hovedpunkter.

By

Informasjon og kampanjer

Kontroll og håndheving

Dokumentasjon

København

Informerer på kommunens hjemmesider og via media

Politiet vil gjennomføre kontroll og håndheving som normalt. Kommunen vil gjennomføre hastighetsmålinger før og etter endring av fartsgrenser og vurdere evt. tiltak, som informasjonsskilt som minner trafikantene om at fartsgrensene

København kommune 2024a

Helsinki

Innbyggerne kunne blant annet stille spørsmål til eksperter via Facebook

 

Politiet bruker mobile fartskameraer og ordinære trafikkontroller, de har også ATK i et par gater med fartsgrense 30 km/t

Kommunens trafikksikkerhetsutviklingsprogram 2022-2026 sier at Helsinki kommune fortløpende vil hente inn data om overholdelse av fartsgrensene og vurdere behov for fartsdempende tiltak som automatisk trafikkovervåking og fartsdumper, innsnevringer i gaten, mv.

Intervju

Helsinki kommune 2023

Edinburgh

Jobbet mye med informasjon, både i forbindelse med piloten og med innføring av 20 mph i hele byen: Informasjonskampanjer med koordinerte aktiviteter som fysisk annonsering, kommunikasjon via pressen, sosiale medier og fysisk tilstedeværelse i forbindelse. Aktivitetene var ofte skreddersydde til hvert geografisk område og tilpasset tilbakemeldinger gitt fra befolkningen

Grundige hørings- og medvirkningsprosesser, inkludert spørreunder­søkelser, bidro også oppmerksomhet

Kommunen har en informativ hjemmeside som informer om 20 mph og oppfordrer innbyggerne til å involvere seg

Både politiet og kommunen bruker sosiale media for å informere om 20 mph og forklare hensikten med slik fartsgrense

Politiet var involvert planleggingen mtp. plassering av skilt, mv.

Politiet håndhever fartsgrensen ved behov, i tillegg til ordinære farts­kontrol­ler

Politiet og kommunen bruker og samarbeider om andre metoder: Intensivert kontroller ved skoler og andre steder hvor publikum rapporterer om for høye hastigheter; 'Pop Up Bob' (figurer av politimenn kuttet ut i glassfiber, for å minne om 20 mph); de som blir stoppet av politiet pga fartsovertredelse får tilbud om å delta i opplæringsprogram i stedet for å få bot.

Kommunen har også gjennomført fartsmålinger i gater hvor innbyggere rapporterer om for høy hastighet

Edinburgh kommune 2015

Edinburgh kommune 2019

Milton mfl. 2022

Nightingale mfl. 2021

Bristol

Informerer nå i hovedsak via kommunens nettsider

Informasjonskampanjer i samarbeid med skoler, velforeninger, politiet, mv. i forbindelse med pilotene, og ifm. at 20 mph ble innført i hele Bristol

Politiet var involvert i utforming av skiltplaner, mv. for å sikre at de var mulige å håndheve

Politiet var skeptiske til av 20 mph i enkelte gater. Det resulterte i de satte opp kjøretøyaktiverte skilt som tydelig viste fartsgrensen

Kommunen samarbeider med politiet om informasjon, opplæring og hånd­heving av fartsgrensene

Politiet kontrollerer og håndhever fartsgrensene som normalt. De involverer befolkningen i overvåkingen av at fartsgrensene overholdes. Det er opprettet en 'community speed watch' der frivillige måler hastigheter. Dersom farts­grensen brytes, sender politiet i første omgang et varselsbrev, og hvis adferden fortsetter sies det at politiet vil ta ytterligere grep

Bristol har ATK i minst en gate med fartsgrense 20 mph (1 av 10 punkter i Bristol), og det brukes mobile fartskameraer i flere gater med fartsgrense 20 mph

Avon og Somerset Police 2025

Bristol kommune 2025

Pilkington mfl. 2018

Grenoble

Informasjonskampanje

Ny type veimerking

130 nye skjermer som viser fart etter radarmålinger, men hvor det ikke ilegges bøter

 

Brussel

Informasjonskampanje før innføring av generell fartsgrense 30 km/t i hele byen

 

Antall fotobokser skulle øke fra 90 i 2020 til over 150 i 2024

De bruker ATK i noen gater og fremhever at disse er svært effektive

Har etablert ny nasjonal påtalemyndighet for trafikksikkerhet og administra­sjon av trafikkbøter

Bruxelles Mobilité 2023a

Bruxelles Mobilité 2022

Cerema 2020

Ministère Public 2021

London

Vi har ingen informasjon om hvilke kampanjer el. som ble gjennomført

Tiltaket inngår i metropolmyndighetenes plan om 'Vision Zero', som er sterkt profilert

Økt innsats knyttet til fartskontroller, med mål om å reagere på en million fartsovertredelser innen 2024

Pilot med bruk av ATK i gater med 20 mph i en bydel og innfører dette i andre bydeler også

Ny risikobasert tilnærming til håndheving av fartsgrenser og økt synlighet for politiet, hvor de skal prioritere å gripe inn mot de farligste sjåførene, områdene og tidspunktene

72% økning i trafikkbøter i 2021/22

Bygger kapasitet for å kunne håndtere inntil 1 million bøter per år

Express 2022

Mayor of London 2023

Transport for London 2024

Transport for London 2023d

Transport for London 2018

Transport for London 2021

20's Plenty for us 2022

Paris

Har uttalt at de vil gjennomføre informasjonskampanjer i samarbeid med politiet.

Har uttalt at de vil fortsette å håndheve fartsgrensene og at de vil måle utviklingen i hastigheter over tid

Har uttalt at de vurderer å etablere en kommunal politistyrke dedikert til å håndheve trafikkregler

Ville de Paris 2021c

Bilbao

De omtaler at de har gjennomført en kampanje, men vi ar ikke informasjon om hva som ble gjort.

Installerte i 2022 29 skjermer som viser fart etter radarmålinger, men hvor det ikke ilegges bøter8

85% økning i antall fartskontroller fra 2021 til 2022

Bruk av faste, bærbare og dynamiske fartsmålere strategisk plassert over hele byen

Økning i antall bøter

Politiets langsiktige mål er å skrive ut færre bøter, på tross av økt innsats

Ayutamiento de Bilbao 2022

Alonso 2023

Bologna

Kommunen omtaler tiltaket som Citta 30', og de brukte blant annet reklameskilt for å informere om tiltaket

Det var mye presseomtale i forbindelse med iverksetting av tiltaket

Kommunen opplyste på sine hjemmesider at politiet, som del av trafikk­sikkerhetskontrollplanen som ble lansert samtidig med iverksettingen av Citta 30 i 2024, stoppet og kontrollert 14 193 kjøretøy og utskrev 2046 bøter for ulike regelbrudd. 296 av bøtene gjaldt for høyere hastighet enn fartsgrensen, og 89 av disse bøtene ble skrevet ut i gater med fartsgrense 30 km/t.

Bologna kommune 2025

Amsterdam

En kampanje kalt '30 for hverandre' omtales, men vi har ikke informasjon om hva den innebærer

Tiltaket var mye omtalt i pressen

De bruker markering i gaten for å forsterke informasjonen om hvor fartsgrensen er 30 km/t

Det sies at politiet vil forsterke fartskontrollene

Fra juni 2024 ble det gjort en pilot med uttesting av bruk av ATK i fire gater for å håndheve fartsgrense 30 km/t. Kameraene ble satt til å måle om bilistene kjørte raskere enn 30 km/t, og de som gjorde det fikk bot

Amsterdam kommune 2024

Dutch News 2024

NL Times 2024

Wales

Vi har ikke innhentet informasjon om kampanjer o.l. i Wales.

Wales tok våren 2024 i bruk ATK for å sikre at den generelle fartsgrensen 20 mph overholdes. I august 2024 ble 7458 bilister tatt for å kjøre fortere enn 20 mph, hvorav 7400 av fartsovertredelsene ble registrert vha. ATK.

Go Safe 2024

North Wales Live 2024