Tabell 3 over ulike effekter av 30 km/t i by
Tabellen er hentet fra TØI rapport 2084/2025 om innføring av 30 km/t i byområder. Nummereringen av tabellen tilsvarer de gitt i rapporten.
Tabellen hører til tiltaket Fartsgrense 30 km/t i store soner og hele byer som tiltak for bærekraftig byutvikling
Tabell 3: Hva byene har gjort mtp. informasjon, kontroll og håndheving av de nye fartsgrensene – hovedpunkter.
By |
Informasjon og kampanjer |
Kontroll og håndheving |
Dokumentasjon |
København |
Informerer på kommunens hjemmesider og via media |
Politiet vil gjennomføre kontroll og håndheving som normalt. Kommunen vil gjennomføre hastighetsmålinger før og etter endring av fartsgrenser og vurdere evt. tiltak, som informasjonsskilt som minner trafikantene om at fartsgrensene |
København kommune 2024a |
Helsinki |
Innbyggerne kunne blant annet stille spørsmål til eksperter via Facebook
|
Politiet bruker mobile fartskameraer og ordinære trafikkontroller, de har også ATK i et par gater med fartsgrense 30 km/t Kommunens trafikksikkerhetsutviklingsprogram 2022-2026 sier at Helsinki kommune fortløpende vil hente inn data om overholdelse av fartsgrensene og vurdere behov for fartsdempende tiltak som automatisk trafikkovervåking og fartsdumper, innsnevringer i gaten, mv. |
Intervju Helsinki kommune 2023 |
Edinburgh |
Jobbet mye med informasjon, både i forbindelse med piloten og med innføring av 20 mph i hele byen: Informasjonskampanjer med koordinerte aktiviteter som fysisk annonsering, kommunikasjon via pressen, sosiale medier og fysisk tilstedeværelse i forbindelse. Aktivitetene var ofte skreddersydde til hvert geografisk område og tilpasset tilbakemeldinger gitt fra befolkningen Grundige hørings- og medvirkningsprosesser, inkludert spørreundersøkelser, bidro også oppmerksomhet Kommunen har en informativ hjemmeside som informer om 20 mph og oppfordrer innbyggerne til å involvere seg Både politiet og kommunen bruker sosiale media for å informere om 20 mph og forklare hensikten med slik fartsgrense |
Politiet var involvert planleggingen mtp. plassering av skilt, mv. Politiet håndhever fartsgrensen ved behov, i tillegg til ordinære fartskontroller Politiet og kommunen bruker og samarbeider om andre metoder: Intensivert kontroller ved skoler og andre steder hvor publikum rapporterer om for høye hastigheter; 'Pop Up Bob' (figurer av politimenn kuttet ut i glassfiber, for å minne om 20 mph); de som blir stoppet av politiet pga fartsovertredelse får tilbud om å delta i opplæringsprogram i stedet for å få bot. Kommunen har også gjennomført fartsmålinger i gater hvor innbyggere rapporterer om for høy hastighet |
Edinburgh kommune 2015 Edinburgh kommune 2019 Milton mfl. 2022 Nightingale mfl. 2021 |
Bristol |
Informerer nå i hovedsak via kommunens nettsider Informasjonskampanjer i samarbeid med skoler, velforeninger, politiet, mv. i forbindelse med pilotene, og ifm. at 20 mph ble innført i hele Bristol Politiet var involvert i utforming av skiltplaner, mv. for å sikre at de var mulige å håndheve Politiet var skeptiske til av 20 mph i enkelte gater. Det resulterte i de satte opp kjøretøyaktiverte skilt som tydelig viste fartsgrensen |
Kommunen samarbeider med politiet om informasjon, opplæring og håndheving av fartsgrensene Politiet kontrollerer og håndhever fartsgrensene som normalt. De involverer befolkningen i overvåkingen av at fartsgrensene overholdes. Det er opprettet en 'community speed watch' der frivillige måler hastigheter. Dersom fartsgrensen brytes, sender politiet i første omgang et varselsbrev, og hvis adferden fortsetter sies det at politiet vil ta ytterligere grep Bristol har ATK i minst en gate med fartsgrense 20 mph (1 av 10 punkter i Bristol), og det brukes mobile fartskameraer i flere gater med fartsgrense 20 mph |
Avon og Somerset Police 2025 Bristol kommune 2025 Pilkington mfl. 2018 |
Grenoble |
Informasjonskampanje Ny type veimerking |
130 nye skjermer som viser fart etter radarmålinger, men hvor det ikke ilegges bøter |
|
Brussel |
Informasjonskampanje før innføring av generell fartsgrense 30 km/t i hele byen
|
Antall fotobokser skulle øke fra 90 i 2020 til over 150 i 2024 De bruker ATK i noen gater og fremhever at disse er svært effektive Har etablert ny nasjonal påtalemyndighet for trafikksikkerhet og administrasjon av trafikkbøter |
Bruxelles Mobilité 2023a Bruxelles Mobilité 2022 Cerema 2020 Ministère Public 2021 |
London |
Vi har ingen informasjon om hvilke kampanjer el. som ble gjennomført Tiltaket inngår i metropolmyndighetenes plan om 'Vision Zero', som er sterkt profilert |
Økt innsats knyttet til fartskontroller, med mål om å reagere på en million fartsovertredelser innen 2024 Pilot med bruk av ATK i gater med 20 mph i en bydel og innfører dette i andre bydeler også Ny risikobasert tilnærming til håndheving av fartsgrenser og økt synlighet for politiet, hvor de skal prioritere å gripe inn mot de farligste sjåførene, områdene og tidspunktene 72% økning i trafikkbøter i 2021/22 Bygger kapasitet for å kunne håndtere inntil 1 million bøter per år |
Express 2022 Mayor of London 2023 Transport for London 2024 Transport for London 2023d Transport for London 2018 Transport for London 2021 20's Plenty for us 2022 |
Paris |
Har uttalt at de vil gjennomføre informasjonskampanjer i samarbeid med politiet. |
Har uttalt at de vil fortsette å håndheve fartsgrensene og at de vil måle utviklingen i hastigheter over tid Har uttalt at de vurderer å etablere en kommunal politistyrke dedikert til å håndheve trafikkregler |
Ville de Paris 2021c |
Bilbao |
De omtaler at de har gjennomført en kampanje, men vi ar ikke informasjon om hva som ble gjort. Installerte i 2022 29 skjermer som viser fart etter radarmålinger, men hvor det ikke ilegges bøter8 |
85% økning i antall fartskontroller fra 2021 til 2022 Bruk av faste, bærbare og dynamiske fartsmålere strategisk plassert over hele byen Økning i antall bøter Politiets langsiktige mål er å skrive ut færre bøter, på tross av økt innsats |
Ayutamiento de Bilbao 2022 Alonso 2023 |
Bologna |
Kommunen omtaler tiltaket som Citta 30', og de brukte blant annet reklameskilt for å informere om tiltaket Det var mye presseomtale i forbindelse med iverksetting av tiltaket |
Kommunen opplyste på sine hjemmesider at politiet, som del av trafikksikkerhetskontrollplanen som ble lansert samtidig med iverksettingen av Citta 30 i 2024, stoppet og kontrollert 14 193 kjøretøy og utskrev 2046 bøter for ulike regelbrudd. 296 av bøtene gjaldt for høyere hastighet enn fartsgrensen, og 89 av disse bøtene ble skrevet ut i gater med fartsgrense 30 km/t. |
Bologna kommune 2025 |
Amsterdam |
En kampanje kalt '30 for hverandre' omtales, men vi har ikke informasjon om hva den innebærer Tiltaket var mye omtalt i pressen De bruker markering i gaten for å forsterke informasjonen om hvor fartsgrensen er 30 km/t |
Det sies at politiet vil forsterke fartskontrollene Fra juni 2024 ble det gjort en pilot med uttesting av bruk av ATK i fire gater for å håndheve fartsgrense 30 km/t. Kameraene ble satt til å måle om bilistene kjørte raskere enn 30 km/t, og de som gjorde det fikk bot |
Amsterdam kommune 2024 Dutch News 2024 NL Times 2024 |
Wales |
Vi har ikke innhentet informasjon om kampanjer o.l. i Wales. |
Wales tok våren 2024 i bruk ATK for å sikre at den generelle fartsgrensen 20 mph overholdes. I august 2024 ble 7458 bilister tatt for å kjøre fortere enn 20 mph, hvorav 7400 av fartsovertredelsene ble registrert vha. ATK. |
Go Safe 2024 North Wales Live 2024 |