Tabell 2 over ulike effekter av 30 km/t i by
Tabellen er hentet fra TØI rapport 2084/2025 om innføring av 30 km/t i byområder. Nummereringen av tabellen tilsvarer de gitt i rapporten.
Tabellen hører til tiltaket Fartsgrense 30 km/t i store soner og hele byer som tiltak for bærekraftig byutvikling
Tabell 2: Hvordan innføring av fartsgrense 30 km/t i store soner og hele byer ble iverksatt, hvordan områdene er avgrenset og hvilke deler av veinettet som er skiltet med annen fartsgrense – hovedpunkter.
By/ land |
Antall innbyggere[1] |
Tok initiativ |
Tidspunkt for innføring |
Områder med fartsgrense 30 km/t |
Unntak fra fartsgrense 30 km/t |
Førsituasjon versus ettersituasjon |
Dokumentasjon |
Trondheim |
215 000 |
Byen/ kommunen |
Ikke innført |
Kommunen foreslår sone 30 km/t i hele Midtbyen |
Kommunen foreslår ingen unntak |
Sone 40 km/t i dagens situasjon |
Intervju og presentasjon Trondheim kommune, byrådet, 2024b. |
København |
662 000 |
Byen/ kommunen |
Under gjennomføring, gjennomføres stegvis i perioden 2023-2025 |
Sone 30 km/t er innført i Amager, Østerbro og Middelalderbyen, og kommunen jobber for å få tillatelse til å innføre øvrige planlagte soner med 30 km/t |
Større og mer trafikkerte veier som skiller sonene (40 km/t) |
Vil senke fartsgrensen med 10 km/t i på alle gater og veier i byen |
København kommune 2022, 2024a, 2024b |
Helsinki |
664 000 |
Byen/ kommunen |
Har innført soner og strekninger med 30 km/t over mange år I 2019 gjennomførte de en stor endring hvor 30 km/t ble innført i en stor del av gatenettet. Etter dette har de fleste gater i boligområder og i sentrale deler av byen 30 km/t |
Sentrale deler av byen og boområder |
Hovedveier, forbindelsesårer og enkelte tilførselsveier |
Gradvis innføring av lavere fartsgrense siden 70-tallet. Etter dette er de feste gater i boligområder og i sentrale deler av byen 30 km/t |
Helsinki kommune 2019 |
Edinburgh |
515 000 |
Byen/ kommunen |
Har innførte 20 mph (med fartsdempende tiltak) gradvis siden 2000 Pilot 2012: 20 mph i en hel bydel uten fartsdempende tiltak |
Hele byen |
Et sammenhengende nettverk med fartsgrense 30 |
50 % av gatene hadde fartsgrense 20 mph før innføring av fartsgrense 20 mph i hele byen, etter gjennomføring i hele byen hadde 80 % av gatenettet fartsgrense 20 mph |
Edinburgh kommune 2019 Jepson mfl. 2022 Milton mfl. 2022 |
Bristol |
483 000 |
Byen/ kommunen |
Pilot 2010: Innførte 20 mph i to bydeler, uten fysisk fartsdempende tiltak (500 gater) Hele byen 2014-2015: Gjennomført i seks faser (område for område) 2024: Jobber med endring av flere gater fra 30 til 20 mph, samt fra 40 til 30 mph |
Hele byen |
Større hovedveier og forbindelsesårer |
Etter innføringen 20 mph i hele byen i 2014 -2015 var det kun 200 gater i Bristol som ikke hadde 20 mph |
Bristol kommune 2012a Bristol kommune 2019 Pilkington mfl. 2018 |
Grenoble |
158 000 |
Byen/ kommunen |
2016-17 |
Gjelder i 43 av 49 kommuner i Stor- Grenoble, og for 82% av veinettet i disse kommunene |
50 km/t ble opprettholdt på hovedveier, i hovedsak utenfor Grenoble sentrum |
15% av lokale veier hadde fartsgrense 30 km/t i førsituasjonen |
Cerema 2017 Cerema 2020 |
Brussel |
189 000 |
Byen/ kommunen |
2021, innført i hele Brussel by samtidig 1. januar 2021 Sonen inkluderte gater med fra ett til fire felt. |
'Nesten hele' bykommunen Brussel |
50 km/t (eller høyere) ble opprettholdt på større hovedveier hvor sikkerheten for gående og syklende er god nok |
-- |
Bruxelles Mobilité 2023a Bruxelles Mobilité 2023b |
London |
8,8 mill. |
Bydelene/ byen/ kommunen |
2020-2024: Gradvis innføring av 20 mph på deler av hovedveinettet. 2014: Bydelen City of London innfører generell fartsgrense 20 mph i hele bydelen Over flere tiår: 20 mph har blitt innført som fartsgrense i lokale gater administrert av bydelene |
20 mph blir innført på deler av hovedveinettet administrert av Transport for London, i 37 (av 221) senterområder og på ytterligere 140 km av veinettet Dette omfatter store deler av hovedveinettet i sentrale deler av London |
30-60 mph blir opprettholdt for store veier i utkanten av byen og på motorveier |
Ca. 30% av veinettet hadde fartsgrense 20 mph i 2018, før man begynte å innføre 20 mph på deler av hovedveinettet |
Transport for London 2023a Transport for London 2018 |
Paris |
2,1 mill. |
Byen/ kommunen |
2021 |
Nesten alle gater og veier |
70 km/t opprettholdes på hovedringveien, 50 km/t opprettholdes på en del andre store veier |
Ca. 60% av veinettet hadde fartsgrense 30 km/t i førsituasjonen |
Ville de Paris 2021 Ville de Paris 2021b |
Bilbao |
342 000 |
Byen/ kommunen |
2020 |
100% av byens gater og veier |
Ingen unntak |
87% av veinettet hadde fartsgrense 30 km/t i førsituasjonen |
Ayutamiento de Bilbao 2020 |
Wales |
3,1 mill. |
Vedtatt av Regjeringen |
2023 |
Generell fartsgrense 20 mph i alle gater i tettbygde strøk, skilter høyere i noen gater |
Gater og veier kan skiltes med høyere fartsgrense. |
-- |
|
Spania |
47,5 mill. |
Vedtatt av regjeringen |
Loven som innfører generelle fartsgrenser i alle spanske byer ble vedtatt i november 2020, og trådte i kraft i mai 2021 |
Veier med ett kjørefelt i hver retning i 100% av byene, det utgjør 75% av det kommunale veinettet |
50 km/t på veger med to eller flere kjørefelt per trafikkretning |
Kjenner ikke førsituasjonen. Veier og gater defineres nå i tre kategorier med tilhørende fartsgrenser 50, 30 eller 20 km/t |
DGT 2021 Dirección General de Tráfico |
Frankrike |
64,8 mill. |
Vedtatt av regjeringen |
I 2015 ga en lovendring ordførere rett til å innføre fartsgrenser vei- og gatenettet i kommunen til nivåer lavere enn angitt i veiloven |
Mer enn 30 franske byer hadde i 2022 innført generell fartsgrense 30 km/t |
Unntak fra den generelle fartsgrensen bestemmes av lokale myndigheter |
-- |
Ministère de l'Écologie 2016 |
[1] Innbyggere oppgis i hovedsak for bykommunen, det sammenhengende tettstedet og byregionen/metropolområdet, og det varierer litt hvordan dette er definert.