heading-frise

Tabell 2 over ulike effekter av 30 km/t i by

Tabellen er hentet fra TØI rapport 2084/2025 om innføring av 30 km/t i byområder. Nummereringen av tabellen tilsvarer de gitt i rapporten.

Tabellen hører til tiltaket Fartsgrense 30 km/t i store soner og hele byer som tiltak for bærekraftig byutvikling

Tabell 2: Hvordan innføring av fartsgrense 30 km/t i store soner og hele byer ble iverksatt, hvordan områdene er avgrenset og hvilke deler av veinettet som er skiltet med annen fartsgrense – hovedpunkter.

By/ land

Antall innbyggere[1]

Tok initiativ

Tidspunkt for innføring

Områder med fartsgrense 30 km/t

Unntak fra fartsgrense 30 km/t

Førsituasjon versus ettersituasjon

Dokumentasjon

Trondheim

215 000
279 000

Byen/ kommunen

Ikke innført

Kommunen foreslår sone 30 km/t i hele Midtbyen

Kommunen foreslår ingen unntak

Sone 40 km/t i dagens situasjon

Intervju og presentasjon

Trondheim kommune, byrådet, 2024b.

København

662 000
1 379 000

Byen/ kommunen

Under gjennomføring, gjennom­føres stegvis i perioden 2023-2025

Sone 30 km/t er innført i Amager, Østerbro og Middelalderbyen, og kommunen jobber for å få tillatelse til å innføre øvrige planlagte soner med 30 km/t

Større og mer trafikkerte veier som skiller sonene (40 km/t)

Vil senke fartsgrensen med 10 km/t i på alle gater og veier i byen

København kommune 2022, 2024a, 2024b

Helsinki

664 000
1 555 000

Byen/ kommunen

Har innført soner og strekninger med 30 km/t over mange år

I 2019 gjennomførte de en stor endring hvor 30 km/t ble innført i en stor del av gatenettet. Etter dette har de fleste gater i bolig­områder og i sentrale deler av byen 30 km/t

Sentrale deler av byen og boområder

Hovedveier, forbindelsesårer og enkelte tilførselsveier

Gradvis innføring av lavere fartsgrense siden 70-tallet. Etter dette er de feste gater i boligområder og i sentrale deler av byen 30 km/t

Helsinki kommune 2019

Edinburgh

515 000

Byen/ kommunen

Har innførte 20 mph (med farts­dempende tiltak) gradvis siden 2000

Pilot 2012: 20 mph i en hel bydel uten fartsdempende tiltak
Gjennomført i hele byen 2016-2018: Fire faser, syv soner

Hele byen

Et sammenhengende nettverk med fartsgrense 30

50 % av gatene hadde fartsgrense 20 mph før innføring av fartsgrense 20 mph i hele byen, etter gjennomføring i hele byen hadde 80 % av gatenettet fartsgrense 20 mph

Edinburgh kommune 2019

Jepson mfl. 2022

Milton mfl. 2022

Bristol

483 000
667 500

Byen/ kommunen

Pilot 2010: Innførte 20 mph i to bydeler, uten fysisk fartsdempende tiltak (500 gater)

Hele byen 2014-2015: Gjennomført i seks faser (område for område)

2024: Jobber med endring av flere gater fra 30 til 20 mph, samt fra 40 til 30 mph

Hele byen

Større hovedveier og forbindelsesårer

Etter innføringen 20 mph i hele byen i 2014 -2015 var det kun 200 gater i Bristol som ikke hadde 20 mph

Bristol kommune 2012a

Bristol kommune 2019

Pilkington mfl. 2018

Grenoble

158 000
450 000
720 000

Byen/ kommunen

2016-17

Gjelder i 43 av 49 kommuner i Stor- Grenoble, og for 82% av veinettet i disse kommunene

50 km/t ble opprettholdt på hovedveier, i hovedsak utenfor Grenoble sentrum

15% av lokale veier hadde fartsgrense 30 km/t i førsituasjonen

Cerema 2017

Cerema 2020

Brussel

189 000
1,2 mill.

Byen/ kommunen

2021, innført i hele Brussel by samtidig 1. januar 2021

Sonen inkluderte gater med fra ett til fire felt.

'Nesten hele' bykommunen Brussel

50 km/t (eller høy­ere) ble opprettholdt på større hovedveier hvor sikkerheten for gående og syklende er god nok

--

Bruxelles Mobilité 2023a

Bruxelles Mobilité 2023b

London

8,8 mill.
9,8 mill.
14,8 mill.

Bydelene/ byen/ kommunen

2020-2024: Gradvis innføring av 20 mph på deler av hoved­veinettet.

2014: Bydelen City of London innfører generell fartsgrense 20 mph i hele bydelen

Over flere tiår: 20 mph har blitt innført som fartsgrense i lokale gater administrert av bydelene

20 mph blir innført på deler av hoved­vei­nettet administrert av Transport for London, i 37 (av 221) senter­områder og på ytterligere 140 km av veinettet

Dette omfatter store deler av hovedveinettet i sentrale deler av London

30-60 mph blir opprettholdt for store veier i utkanten av byen og på motorveier

Ca. 30% av veinettet hadde fartsgrense 20 mph i 2018, før man begynte å innføre 20 mph på deler av hovedveinettet

Transport for London 2023a

Transport for London 2018

Paris

2,1 mill.
13 mill.

Byen/ kommunen

2021

Nesten alle gater og veier

70 km/t opprett­holdes på hovedring­veien, 50 km/t opprettholdes på en del andre store veier

Ca. 60% av veinettet hadde fartsgrense 30 km/t i førsituasjonen

Ville de Paris 2021

Ville de Paris 2021b

Bilbao

342 000

Byen/ kommunen

2020

100% av byens gater og veier

Ingen unntak

87% av veinettet hadde fartsgrense 30 km/t i førsituasjonen

Ayutamiento de Bilbao 2020

Wales

3,1 mill.

Vedtatt av Regjeringen

2023

Generell fartsgrense 20 mph i alle gater i tettbygde strøk, skilter høyere i noen gater

Gater og veier kan skiltes med høyere fartsgrense.

--

 

Spania

47,5 mill.

Vedtatt av regjeringen

Loven som innfører generelle farts­grenser i alle spanske byer ble vedtatt i november 2020, og trådte i kraft i mai 2021

Veier med ett kjørefelt i hver retning i 100% av byene, det utgjør 75% av det kommunale veinettet

50 km/t på veger med to eller flere kjørefelt per trafikkretning

Kjenner ikke førsituasjonen.

Veier og gater defineres nå i tre kategorier med tilhørende farts­grenser 50, 30 eller 20 km/t

DGT 2021

Dirección General de Tráfico

Frankrike

64,8 mill.

Vedtatt av regjeringen

I 2015 ga en lov­endring ordfør­ere rett til å innføre fartsgrenser vei- og gate­nettet i kommunen til nivåer lavere enn angitt i veiloven

Mer enn 30 franske byer hadde i 2022 innført generell fartsgrense 30 km/t

Unntak fra den generelle farts­grensen bestemmes av lokale myndig­heter

--

Ministère de l'Écologie 2016

[1] Innbyggere oppgis i hovedsak for bykommunen, det sammenhengende tettstedet og byregionen/metropol­området, og det varierer litt hvordan dette er definert.