Tabell 7 over ulike effekter av 30 km/t i by
Tabellen er hentet fra TØI rapport 2084/2025 om innføring av 30 km/t i byområder. Nummereringen av tabellen tilsvarer de gitt i rapporten.
Tabellen hører til tiltaket Fartsgrense 30 km/t i store soner og hele byer som tiltak for bærekraftig byutvikling
Tabell 7: Endringer i hastigheter og trafikkulykker.
By |
Hastighet |
Trafikkulykker |
Endring i hastighet og ulykker i andre gater og områder? |
Dokumentasjon |
Edinburgh |
Gjennomsnittshastigheter i 65 gater hvor fartsgrensen var redusert til 20 mph ble redusert fra 23,8 mph i 2016 (før), til 22,7 mph i 2019 og videre til 21,9 mph i 2021. Endringen fra 2016 til 2021 er dermed på 1,9 mph (7,8%) Reduksjonen var størst i gater hvor hastighetene i førsituasjonen var høyest. Andelen gater hvor gjennomsnittshastigheten ble målt til 20 mph eller lavere økte fra 16 i 2016 til 24 i 2021, mens antall gater med gjennomsnittshastighet på 30 mph eller høyere ble redusert fra 7 i 2016 til 0 i 2021 Ved sammenligninger av et noe større antall gater før og 12 mnd. etter tiltaket var reduksjonen i gjennomsnittshastighet 1,3 mph (5,7 %). Median ble redusert fra 23,0 til 22,5 mph (endring 0,5 mph), 75th centilen fra 27,2 til 25,4 mph (endring på 1,8 mph). Andelen som kjørte under 25 mph økte fra 54 til 69% |
Sammenligninger av data fra tre år før og tre år etter gjennomføring av tiltaket Antall ulykkesofre i hele byen var 17% lavere enn de ville vært i hht. trend I gater hvor fartsgrensen ble redusert til 20 mph ble antall ulykkesofre redusert med 43% (10% 'difference in difference') Totalt i byen ble antall ulykker redusert med 40% og antall ulykkesofre med 39%. Reduksjon var på 23% for dødsulykker, 33% for alvorlige ulykker og 37% for mindre alvorlige ulykker (ikke korrigert for trend) Edinburgh kommune (2022) beregnet at reduksjonen i antall ulykkesofre de tre første årene etter innføring av fartsgrense 20 mph i hele byen tilsvarte besparelser på £ 38.582.514 |
Reduksjon i antall ulykkesofre i gater hvor fartsgrensen 20 mph ble opprettholdt med 42% og i gater hvor 30 mph ble opprettholdt med 33% (ikke korrigert for trend) |
Cleland mfl. 2024 Edinburgh kommune 2019 Edinburgh kommune 2022 Jepson mfl. 2022 Kokka mfl. 2024 Nightingale mfl. 2021 |
Bristol |
Reduksjon på 2,7 mph i områder som fikk 20 mph. Hastigheten ble redusert i 100 av 106 gater Gjennomsnittshastigheten i ettersituasjonen var på 24 mph utenom i to områder der den var høyere. 94% av gatene som ble undersøkt fikk redusert hastighet Hastighetene ble i større grad redusert i indre enn i ytre by Overholdelsen av fartsgrensene, både i gater med fartsgrense 20 og 30 mph, var større etter innføring av byomfattende fartsgrense 20 mph i hele byen |
Analyser av ulykkesdata 2008 - 2016, fant at innføring av den byomfattende fartsgrensen 20 mph i Bristol kunne tilskrives en reduksjon i antall dødsulykker på 63%, kontrollert for trend og områder. Antall alvorlige og mindre alvorlige ulykker ble også redusert, men i lavere grad. Særlig barn ble mindre utsatt Beregnet at antall unngåtte ulykker i byen pr år: 4,5 dødsulykker, 11,3 alvorlige ulykker og 159,3 ulykker med lettere skader Anslår at de har spart 15 mill pund årlig pga. unngåtte ulykker |
En liten, men statistisk signifikant reduksjon i gjennomsnittshastigheter på 0,03 mph i andre gater hvor det ble målt |
Pilkington mfl. 2018 Bornioli mfl. 2018 Bornioli mfl. 2020 |
Grenoble |
I selve byen: Reduksjon fra 34,7 til 30,5 km/t (4,2 km/t) i gater hvor fartsgrensen ble redusert fra 50 til 30 km/t I utkanten av byområdet: Økning fra 38,7 til 39,2 km/t (0,5 km/t) i gater hvor fartsgrensen ble redusert fra 50 til 30 km/t Alle typer gater sentralt: - 4,7 km/t Alle typer gater i utkanten av byområdet: + 0,4 km/t
|
Reduksjon i antall ulykker og alvorlige ulykker i hele byregionen Størst reduksjon i antall ulykker som involverer fotgjengere (24%) og lette motorkjøretøy (31%) 50% reduksjon i antall ulykker som involverte fotgjengere i gater hvor fartsgrensen hadde blitt redusert til 30 km/t |
Sentralt: Reduksjon på 4,2 km/t i gater som opprettholdt 30 km/t og på 5,3 km/t i gater som opprettholdt 50 km/t I utkanten av byområdet: Reduksjon på 4,4 km/t i gater som opprett-holdt 30 km/t, økning på 1,3 km/t i gater som opprettholdt 50 km/t |
Cerema 2020 |
Brussel |
Gjennomsnittshastighetene ble redusert fra 32,4 til 27,3 km/t (5,1 km/t, 16%) i gater hvor fartsgrensen ble redusert fra 50 til 30 km/t Det ble målt fartsreduksjon umiddelbart og denne forsterket seg over tid |
Betydelig reduksjon i antall ulykker, dødsfall og alvorlige skader på alle typer veier 15% reduksjon i antall ulykker, 25% reduksjon i antall alvorlig skadde, 41% reduksjon i antall dødsulykker |
Reduksjon fra 41,7 til 37,8 km/t (3,9 km/t, 9%) i gater som opprettholdt 50 km/t Reduksjon fra 29,9 til 27,4 km/t (2,5 km/t, 8%) i gater som opprettholdt 30 km/t |
Bruxelles Mobilité 2023c Bruxelles Mobilité 2021d |
London, hovedveier, 2020-2023 |
Hastigheten ble redusert med 1,7-5 mph i de fleste målepunktene fra 2020-2022 |
Betydelig reduksjon i totalt antall ulykker (25%), dødsulykker og alvorlige ulykker (25%) og ulykker som involverte fotgjengere (63%) på hovedveier hvor fartsgrensen var redusert fra 30 til 20 mph, fra 2020-2022 I 2023 var antall drepte og hardt skadde ytterligere redusert med 6%. Antall drepte var det nest laveste tallet man har registrert (det laveste var i 2021) |
- |
Transport for London 2023e Transport for London 2023d Transport for London 2024b |
City of London, 2014 |
Gjennomsnittshastighetene ble redusert med 1,5 mph i gater hvor det var innført fartsgrense 20 mph |
22% reduksjon i antall drepte og hardt skadde, på tross av 9% økning i antall lettere skadde og 5% økning i antall som jobbet i området |
- |
London kommune 2015 London kommune 2017 |
Bilbao |
-- |
23% reduksjon i antall trafikkulykker i hele byen |
- |
Eurocities 2020 |
Amsterdam |
Gjennomsnittshastigheten i de relevante gatene falt med 5% til rundt 20 km/t, inkludert bremsing, akselerasjon, mv. I gater med mindre avbrudd i trafikkflyten gikk gjennomsnittshastigheten ned fra 40 til 36 km/t (4 km/t, 10%) |
- |
På veier som fortsatt har 50 km/t har gjennomsnitts-hastigheten falt med 4% til rundt 28 km/t. |
Amsterdam kommune 2024, etter 6 mnd. |
Bologna |
- |
Sammenlignet 2024 med tall fra 2022 og 2023, hele kommunen utenom ringveier og motorveier: 13% færre ulykker totalt, 49% færre dødsulykker, 12% færre alvorlige ulykker, 16% færre fotgjengere involvert i ulykker. En økning på 6% syklister involvert i ulykker, som de ser i sammenheng med en 10% økning i sykkeltrafikken. Dette er en reversering av en trend med økende ulykkestall i Bologna og til fortsatt økende ulykkestall i landet. For første gang på 30 år har ingen fotgjengere mistet livet i trafikken i Bologna. |
Hovedradialene: 17% reduksjon i alle ulykker, 19% reduksjon i antall skadde |
Bologna kommune 2025 |
Belfast |
Gjennomsnittshastighetene lå rundt 20 mph før tiltaket ble innført, og det ble kun funnet små endringer i hastigheter: Reduksjon i gjennomsnittshastigheter på 0,2 mph etter ett år og 0,8 mph etter 3 år |
16% reduksjon i antall ulykkesofre etter ett år og 22% etter tre år i området hvor fartsgrensen hadde blitt redusert fra 30 til 20 mph, ikke signifikant større reduksjon enn i gater og områder uten tiltak |
Omtrent samme reduksjon i ulykker som i områder hvor fartsgrensen ble endret |
Hunter mfl. 2022 Bare i sentrum, lite område. |
På tvers av 12 britiske caser |
Antall som kjører i de høyeste hastighetene har blitt redusert mest Reduksjonen i hastigheter var størst i gater og områder hvor farten var høyest i førsituasjonen 69% av sjåfører som bodde i områdene og 74% av sjåfører som ikke bodde der svarte at de kjørte saktere etter at fartsgrensen ble endret til 20 mph enn før 78% av sjåfører som bodde i områdene og 83% av sjåfører som ikke bodde der svarte at de for det meste overholder fartsgrensen på 20 mph 72% av sjåfører som bodde i områdene med 20 mph svarte at endringen i fartsgrense gjorde det mer akseptabelt å kjøre saktere enn 20 mph |
Sammenligner svært ulike caser (noen gater og noen områder) og finner ikke signifikante sammenhenger. Regner reduksjon i andre gater som en indikator på at det er andre faktorer enn redusert fartsgrense som fører til dette og 'trekker det fra' endringene i gater som har fått redusert fartsgrense. Påpeker at reduksjonene er størst (og signifikant) i de casene som er hele områder. I Brighton, det eneste caset som inkluderte større områder (sentrum og nærliggende boligområder), fant de at totalt antall ulykkesofre ble redusert med 19% og antall fotgjengere involvert i trafikkulykker med 29%. |
Fant ingen tegn til økt antall ulykker i gater med 30 mph som omgir områder med 20 mph |
ATKINS mfl. 2018 |
Analyser på tvers av 24 britiske og 6 europeiske caser |
Stor variasjon i casene (noen enkeltgater, andre hele områder), men finner at reduksjon i gjennomsnittshastigheter i gater hvor fartsgrensen er redusert fra 30 til 20 mph er på ca. 3-5 mph. |
Casene er ulike og analysene er gjort på ulike måter, men hovedkonklusjonen er at man generelt finner reduksjoner i gjennomsnittshastigheter og i antall ulykkesofre når fartsgrensen reduseres fra 30 til 20 mph uten fysisk fartsdempende tiltak. I UK-casene ble antall ulykkesofre redusert med gjennomsnittlig 11%, i de europeiske casene (som var større områder) med 18%. Reduksjon av fartsgrense til 20 mph med fartsdempende tiltak gir større reduksjoner i hastigheter og antall ulykker. |
- |
The UK Parliamentary Advisory Council for Transport Safety (PACTS) 2023 |
97 skotske grender og landsbyer |
Fartsgrensen ble redusert fra 30 til 20 mph i 2020, kun skilt, i alle landsbyer og tettsteder i fylket 'Scottish borders'. Både gjennomsnittshastighet og 85-persentil ble redusert straks, med hhv. 3,1 og 3,2 mph. De holdt seg på det lavere nivået, og etter åtte måneder ble gjennomsnittshastigheten målt til 2,7 mph lavere enn i førsituasjonen, og 85-persentilen 2,6 mph lavere. Det var størst reduksjon der hastigheten var høyest i førsituasjonen. I januar 2023 vedtok de å gjøre den nye byomfattende fartsgrensen permanent, basert på resultatene. |
Antall trafikkulykker som involverer personskade har falt de seneste årene, fra 55 ulykker i 2016 til 38 i 2019. I pandemiårene var tallene 19 og 20. I 2022, det første året med endret fartsgrense, var antall ulykker 16. De regionale myndighetene håper at dette er et resultat av lavere fartsgrenser, men påpeker at det kan skyldes naturlige variasjoner. |
- |
Olowosegun mfl. 2023 Scottish Borders Council 2023 Scottish Borders Council 2024 |
Wales |
Målinger gjennomført i 43 målepunkter hvor fartsgrensen hadde blitt redusert fra 30 til 20 mph i 10 områder, i førsituasjonen (to uker i juli og to i september i 2023) og ett år (samme uker sommeren 2024). Andelen som kjørte i hastighet 24 mph eller lavere økte fra 21 til 53%, altså med 32 prosentpoeng Gjennomsnittshastighetene ble redusert med 3,6 mph fra 28,7 til 25,1 mph. 85-persentilen (de høyeste hastighetene) ble redusert med 3,1 mph, fra 32,9 til 29,8 mph. |
Sammenligninger av ulykkesdata fra året før den byomfattende fartsgrensen ble redusert fra 30 til 20 mph og det året hvor fartsgrensen har vært 20 mph. For alle gater som nå har 30 og 20 mph: 26% reduksjon i antall ulykker og 28% reduksjon i antall skadde. Trenden var fallende. Myndighetene rapporterer om 100 færre døde og alvorlig skadde det første året med generell fartsgrense 20 mph enn året før. Antall skadde i gater med fartsgrense 30 og 20 mph i perioden juli-september 2024 var de laveste siden 1979. |
De sammenlignet ulykker i alle gater som hadde fartsgrense 30 mph før, og hvor en stor andel nå har fartsgrense 20 mph. |
Transport for Wales 2025 Welsh government 2025 |
Toronto |
- |
Fartsgrensene ble satt ned fra 40 til 30 km/t i to områder, resultatene ble sammenlignet med andre soner hvor fartsgrensen ikke ble redusert. 28% reduksjon i alle typer trafikkulykker i hele Toronto by, 67% reduksjon av ulykker med døde og hardt skadde i områder hvor fartsgrensen hadde blitt redusert. |
7% reduksjon i ulykker i gater hvor 40 km/t ble beholdt |
Friman mfl. 2020 |
Seattle |
- |
Fartsgrensen ble redusert fra 25 til 20 mph i sentrale deler av byen i 2016, utenom på gjennomfartsgater hvor den ble redusert fra 30 til 25 mph. I ytre deler av byen ble fartsgrensene ikke redusert. Sannsynligheten for ulykker med skader ble redusert med 17% i sentrale deler av byen, og med 20% for gjennomfartsårene. |
I ytre deler av byen, hvor fartsgrensene ble opprettholdt på 25 og 30 mph, ble antall ulykker med skader generelt redusert med 7% og med 11% på gjennomfartsårer. |
Hu og Cicchino 2024 |