heading-frise

Tabell 11 over ulike effekter av 30 km/t i by

Tabellen er hentet fra TØI rapport 2084/2025 om innføring av 30 km/t i byområder. Nummereringen av tabellen tilsvarer de gitt i rapporten.

Tabellen hører til tiltaket Fartsgrense 30 km/t i store soner og hele byer som tiltak for bærekraftig byutvikling

Tabell 11: Endringer i hvor behagelige, trygge, trivelige, livlige, attraktive og tilgjengelige områdene oppleves, og i bruk av områdene.

By

Hvordan områdene oppleves

Opplevd trygghet og tilgjengelighet

Om flere ferdes og oppholder seg i områdene

Dokumentasjon

Edinburgh

'Total liveability' økte med 75%

Spørreundersøkelser før og etter viste at andelen skolebarn som gikk alene til skolen økte. Andelen foreldre som var bekymret for sine barns sikkerhet på grunn av trafikken i egen gate ble vesentlig redusert. Andelen som anså at hastighetene på trafikken 'var trygg' for barn som gikk og syklet økte også.

Andelen som mente at hastigheten på trafikken i egen gate er omtrent som den skal være økte fra 66 til 70%, mens andelen som sa dette om hovedgater ble redusert fra 58 til 55%.

-

Edinburgh kommune 2019

Cleland mfl. 2024

Jepson mfl. 2022

Bristol

Liten forbedring av opplevelsen av at eget nabolag er hyggelig, fra allerede høyt nivå

Noe økt opplevelse av generell trygghet i trafikken, noe mindre frykt for barn og eldre i trafikken i noen områder

Økning fra 20 til 27% som svarer at det er trygt for barna å leke i gatene

Økning i andel innbyggere som svarte i spørreundersøkelser at de går og sykler mer enn ti minutter i eget nabolag i alle områdene

Pilkington mfl. 2018

Grenoble

Blant fotgjengere som oppga at de var fornøyde med gatemiljøet, var lav hastighet en viktig grunn, og blant de med negativ opplevelse var for høye hastigheter den klart viktigste grunnen

-

-

Cerema 2020

På tvers av 12 britiske caser

69% av innbyggerne svarte at 20 mph er fordelaktig for gående og syklende, og andelen er høyere der fartsgrensen gjelder for større områder (72%) enn i enkeltgater (61%)

51% av innbyggerne var enige (og 24% uenige) i at 20 mph gir et hyggeligere miljø for gående og syklende

74% av innbyggerne i områder med fartsgrense 20 mph mente at fartsgrensen var fordelaktig for dem

Kvalitative svar viste at reduserte fartsgrenser var en av flere faktorer fotgjengere sa bidrar til at de opplever gater og områder som hyggelige

60% av innbyggerne svarte at 20 mph gir økt sikkerhet og trygghet for gående og syklende, mens 21% var uenige i dette

Bare 6% av syklistene svarte at de enige i at 20 mph er frustrerende for syklister, 88% svarte at de er uenige

49% av syklistene i en nasjonal undersøkelse svarte at de foretrakk gater med 20 mph fremfor andre gater, 32% var uenige

Kun 3% svarte at de trodde at den nye fartsgrensen bidro til at folk unngikk områder med fartsgrense 20 mph og brukte butikker og tilbud der sjeldnere, mens 79% svarte at de ikke trodde dette.

Atkins mfl. 2018