heading-frise

Tabell 10 over ulike effekter av 30 km/t i by

Tabellen er hentet fra TØI rapport 2084/2025 om innføring av 30 km/t i byområder. Nummereringen av tabellen tilsvarer de gitt i rapporten.

Tabellen hører til tiltaket Fartsgrense 30 km/t i store soner og hele byer som tiltak for bærekraftig byutvikling

Tabell 10: Om det er flere som går og sykler i områdene eller byen, om det har vært overgang fra bil til andre transportmidler, trafikkreduksjon, mv.

By

Flere som går og sykler i områdene og/eller byen?

Redusert biltrafikk i områdene og/eller byen?

Økt trafikk i andre gater?

Dokumentasjon

Edinburgh

To undersøkelser viser ulike resultater:

Undersøkelsene til forskerteamet, gjennomført før, 6 måneder og 12 måneder etter gjennomføring av tiltaket, viste at andelen som oppga at de brukte bil 'hver dag' eller 'flere ganger i uken' ble redusert, mens andelen som brukte buss/ trikk og sykkel hver dag økte, og at andelen som svarte at de gikk hver dag økte mye (fra 35 til 42%)

En annen undersøkelse, gjennomført av et analysebyrå for kommunen før (februar og mars 2016) og etter (samme periode i 2019) viste økt bruk av bil og redusert bruk av andre transportmidler

Målt 2,4% reduksjon i trafikkmengder i hele Edinburgh etter 12 mnd., ikke signifikant og kan like gjerne være tilfeldig

-

Edinburgh kommune 2019 Jepson mfl. 2022 Nightingale mfl. 2021

Bristol

Økning i andel innbyggere som sier at de går og sykler mer enn ti minutter i eget nabolag i alle områdene

Andelen barn som går og sykler til skolen har økt i alle områdene

Mellom 2010 og 2015 ble andelen som kjører bil på arbeidsreiser redusert fra 53 til 44%, mens andelen som gikk økte fra 18 til 19% og andelen som syklet økte fra 11 til 15%, dette skyldes nok flere ting

-

Pilkington mfl. 2018

Bologna

10% flere syklister som passerte de tre faste tellepunktene i byen (sammenlignet 2024 mot 2022 og 2023)

Stor økning i bruk av delesykler (+69%)

5 - 7% reduksjon i antall kjøretøy som passerer på radialene inn og ut av byen, brudd på trend med økning etter pandemien

-

Bologna kommune 2025

På tvers av 12 britiske caser

En liten, men signifikant andel på 5% svarte at de gikk mer etter at fartsgrensene ble endret til 20 mph og 2% at de syklet mer

6-9% av husholdningene med barn svarte at de oftere gikk eller syklet til lokale aktiviteter etter at fartsgrensen ble endret til 20 mph

59% av syklistene i en nasjonal undersøke svarte at det var mer sannsynlig at de syklet til et sted i stedet for å kjøre bil hvis farten var 20 mph eller lavere, mens 32% var uenige i påstanden

Kun 8% av sjåfører som ikke bodde i områdene sa at de kjørte andre gater enn før pga. fartsgrense 20 mph

ATKINS mfl. 2018