Innholdx
heading-frise

Eksempler på byer som har 30 soner

Eksemplene hører til tiltaket Fartsgrense 30 km/t i store soner og hele byer som tiltak for bærekraftig byutvikling

London

I London har innføring av fartsgrense 20 mph i vei- og gatenettet pågått over flere tiår. I 2014 var City of London den første bydelen som innførte en generell fartsgrense på 20 mph i hele bydelen (Transport for London 2023b), og siden har dette blitt gjennomført i lokale gater i alle bydelene i sentrale deler av London.

I 2020 startet implementeringen av borgermesterens Vision Zero Action Plan. Denne planen innebærer blant annet at fartsgrense 20 mph også blir innført på deler av hovedveinettet med mye bil- og kollektivtrafikk som administreres av Transport for London (Transport for London Road Network, TLRN) uten at det samtidig innføres nye fysiske fartsdempende tiltak, se figur 1. I løpet av perioden 2020 - 2024 ble fartsgrensen 20 mph innført på 140 km av TLRN, samt på TLRN-veier som går gjennom 37 av totalt 221 senterområder i Londons bydeler (Transport for London 2023a).

Før Vision Zero Action Plan ble lansert hadde omtrent en tredjedel av alle gater og veier i London fartsgrense 20 mph, mens hovedtyngden av det øvrige veinettet hadde fartsgrense på 30 mph (Transport for London 2018). Med innføringen av fartsgrense 20 mph på TLRN er London ett skritt nærmere en generell fartsgrense på 20 mph i hele byen, inkludert på gjennomfartsårer med mye trafikk.

Figuren viser et kartutslitt over London. De ulike farktsgensene på veiene er markert.

Figur 1: Kart som viser utbredelsen av veier med ulike fartsgrenser i London i 2022 (Transport for London, 2022).

Brüssel

Myndighetene i Brüssel vedtok i 2020 en generell fartsgrense på 30 km/t for byen Brussel (altså ikke hele Brussel-regionen), og den nye reguleringen trådte i kraft 1. januar 2021 (Bruxelles Mobilité 2021a, 2021b). Det ble ikke innført nye fysiske fartsdempende tiltak. Unntak fra den generelle fartsgrensen på 30 km/t inkluderer større hovedveier hvor de opprettholder fartsgrenser på 50 eller 70 km/t og områder hvor fartsgrensen er redusert til 20 km/t.

Den nye generelle fartsgrensen markeres med skilt som informerer om at fartsgrensen er 30 km/t med mindre annet er spesifisert idet man kjører inn i byområdet, se figur 2. På veier som er unntatt fra den generelle fartsgrensen, er dette markert med standard fartsgrenseskilt.

Innføring av generell fartsgrense 30 km/t i Brussel by inngikk som en del av en bredere regional mobilitetsplan, kalt 'Good Move Plan' (Bruxelles Mobilité 2021a). Den har definert mål om å forbedre trafikk­sikkerhet, redusere lokal luftforurensning og klimagassutslipp, og å forbedre effektivitet, regional økonomisk utvikling, livskvalitet, samt fysisk og mental helse.

Veiskilt
Veiskilt

Figur 2: Veiskilt i Brussel som viser, fra venstre mot høyre, at man kjører inn i et byområde med generell fartsgrense 30 km/t, at 30 km/t er fartsgrensen med mindre annet er spesifisert (Bruxelles Mobilité, 2023a).

Grenoble

Grenoble var en av de første byene i Frankrike som benyttet seg av at ordførerne i franske kommuner i 2015 fikk myndighet til å innføre andre fartsgrenser enn de generelle på hele eller deler av det lokale vei- og gatenettet (Cerema 2020). I 2016 og 2017 besluttet ordførerne i 43 av 49 kommuner i byområdet å innføre en generell farts­grense på 30 km/t i sine kommuner, uten at det samtidig ble innført nye fysiske fartsdempende tiltak. Se utbredelsen av gater med 30 km/t i Grenoble by i figur 3.

Andelen av veinettet med 30 km/t i de aktuelle kommunene økte fra 15% før 2016 til 82% i 2017. Dette inkluderte også større bulevarder i Grenoble sentrum med mye trafikk. Omtrent 95% av befolkningen i Grenoble bodde etter det i områd­er omfattet av den generelle farts­grensen på 30 km/t. Fartsgrenser på 50 km/t og 70 km/t ble opprettholdt på mellom 15 og 20 % av hovedveiene. Den generelle fartsgrensen varsles med skilt og vegmerking når man kjører inn i området, se figur 10.

Innføringen av generell fartsgrense 30 km/t i hele byområdet var det første steget i prosjektet ‘Fredelig Metropol’ (Métropole apaisée), som hadde som mål å fremme gåing og sykling, samt å omdefinere gater og offentlige rom. Man søkte blant annet å gjøre sentrum og bykjerner i byom­rådet mer tilgjengelige og mer behagelige å bo og leve i, ved utvikle dem på måter som bidrar til at flere går og sykler og til vitalisering av næringslivet (Grenoble Alpes Métropole 2023).

: Figuren viser et kartutsnitt over byen Grenoble, der de ulike fartsgrensene på veiene er markert.

Figur 3: Kart som viser gater og veier i Grenoble by med fartsgrenser på 30 (grønt), 50 (lilla) og 70 km/t (rødt). Viktige fotgjengerområder og skoler er også markert (Cerema 2020).

Figuren viser to fotoer av veibaner, der den ene veibanen har n markering for 30 some og den andre en markering for 50 km/t.

Figur 4: Eksempler på skilting ved inngangen til en kommune i Grenoble. Bildet til venstre viser skilting og markering av en sone med generell fartsgrense 30 km/t, mens bildet til høyre viser skiltingen på en vei med fartsgrense 50 km/t, og som ligger i en sone med generell fartsgrense 30 km/t. Bildene er hentet fra Cerema (2020).

Edinburgh

Edinburgh begynte å introdusere soner med 20 mph og fysisk fartsdempende tiltak (i tråd med nasjo­nale føringer) i 2000, og i 2011 inngikk 50% av gatene i byen i soner med fartsgrense 20 mph (Edinburgh kommune 2019, Jepson mfl. 2022). Kommunen ønsket da å innføre 20 mph i hele byen, men mente det ville bli for dyrt om de samtidig måtte etablere fysiske fartsdempende tiltak.

I dialog med nasjonale transportmyndigheter ble de enige om å gjennomføre en pilot, hvor de innførte fartsgrense 20 mph i en hel bydel uten nye fysiske fartsdempende tiltak. Det ble gjennomført medvirkning og spørreundersøkelser i forbindelse med piloten, som også ble grundig evaluert.

Basert på positive resultater fra evalueringen av piloten endret de nasjonale transportmyndighetene sine føringer med hensyn til bruk av fartsgrense 20 mph uten fysiske fartsdempende tiltak, og bystyret i Edinburgh vedtok å innføre fartsgrense 20 mph i hele byen (Edinburgh kommune 2015).

Tiltaket ble gjennomført i fire faser, fra mai 2016 til mars 2018. Med dette fikk 80% av gatenettet i Edinburgh fartsgrense 20 mph, og ble den første byen i Skottland med byomfattende fartsgrense 20 mph. Høyere fartsgrenser ble opprettholdt på hovedveier og i gater som forbinder ulike deler av byen, se figur 5. Edinburgh jobber nå med å redu­sere fartsgrensene til 20 mph på mange av gatene som i dag har fartsgrense 30 mph og til 30 mph i de gatene som har fartsgrense 40 mph (Edinburgh kommune 2024a), se figur 5.

kartutsnitt over byen Edinburgh. Etter utvidelser av 30 sonen. kartutsnitt over byen Edinburgh. Før utvidelser av 30 sonen.

Figur 5: Utbredelse av fartsgrense 20 mph i Edinburgh etter innføring av byomfattende fartsgrense 20 mph i 2015 til venstre (Edinburgh kommune 2015) og utvidingen av antall gater med slik fartsgrense som er under realisering (Edinburgh kommune 2024a).

Bristol

Bristol besluttet i 2010, etter gjentatte oppfordringer fra innbyggerne, å gjennomføre et pilot­forsøk hvor fartsgrensen ble satt til 20 mph (uten nye fysiske fartsdempende tiltak) i to bydeler med til sam­men ca. 30 000 husstander (Bristol kommune 2012a, Pilkington mfl. 2018). Det ble gjennomført informa­sjons­kampanjer i samarbeid med skoler, velforeninger, politiet, mv.

Evalueringen av pilotene viste gode resul­tater og stor oppslutning om tiltaket. Bystyret bestemte derfor å innføre farts­grense på 20 mph i hele byen, og utvidelsen ble implementert i seks faser i 2014 og 2015 (Bristol kommune 2012b, 2013). Fartsgrensen på 20 mph gjelder for hele byen, med unntak av større hoved­veier og forbindelsesårer, se figur 6. Det nye byrådet i Bristol i ferd med å innføre 20 mph i gater som til nå har hatt høyere fartsgrense.

Figuren viser et kartutsnitt for Bristol.

Figur 6: Kart som viser fartsgrenser i Bristol (faksimile fra Bristol kommune, https://bristol20mph.co.uk/where/).

Helsinki

Helsinki kommune har siden 1970-tallet gradvis redusert fartsgrensene på vei- og gatenettet i byen, se illustrasjon av utviklingen i figur 7. Våren 2018 besluttet bystyret å redusere fartsgrensene til 30 km/t på det meste av det kommunale gatenettet som fortsatt hadde høyere fartsgrense (Helsinki kommune 2018).

Etter at de nye prinsippene for fartsgrenser ble iverksatt i 2019, har de fleste gater i det kommunale gatenettet fartsgrense 30 km/t. Unntaket er noen hovedgater og samleveier som fortsatt har 40 eller 50 km/t. De store nasjonale veiene har høyere hastighet.

Kommunens mål med å innføre 30 km/t på store deler av gatenettet var først og fremst å redusere antall og alvorlighetsgrad av trafikkulykker, men det skulle også bidra til overgang til mer bærekraftige transportformer og en helhetlig byutvikling for å bidra til at byen blir mer livlig, tilgjengelig, rettferdig og god å bevege seg i til fots og på sykkel, samt til bedre trafikkflyt og luftkvalitet.

Figuren viser 5 kartutsnitt som angir utviklingen i fartsgrensene på veiene fra 1973 og frem til 2019, i Helsinki.

Figur 7: Illustrasjon av historisk utvikling av fartsgrenser i Helsinki. Kilde: Utriainen, 2024.

København

Bystyret i København vedtok høsten 2021 å redusere farten med 10 km/t i alle gater og veier i kommunen (København kommune 2022). Forslaget innebærer at det inn­føres soner med fartsgrense 30 km/t i bydelene Indre brokvarter og Indre by, og at større og mer trafikkerte gater som skiller sonene skiltes 40 km/t. I kommunens øvrige bydeler innebærer forslaget at det innføres soner med en fartsgrense på 40 km/t.

Tiltaket skulle gjennomføres etappevis i perioden 2023-2025. Innføringen ble imidlertid forsinket på grunn av behov for avklaringer med politiet og statlige transportmyndigheter. Gjennomføringen pågår samtidig som kommunen, politiet og de nasjonale transportmyndighetene diskuterer om innføring av fartsgrense 30 km/t er i henhold til regelverket i de ulike gatene og områdene.

I 2024 ble det innført sone 30 km/t i bydelene Østerbro, Amager og Middelalderbyen, og kommunen jobber med å få tillatelse til å gjennomføre øvrige planlagte soner (København kommune 2024a). Fartsgrensene hadde allerede blitt senket til 50 km/t på regionale veier i København da bystyret gjorde sitt vedtak i juni 2022.

Wales

Regjeringen i Wales senket den generelle fartsgrense i tettbygde strøk fra 30 til 20 mph i september 2023 (Stortinget i Wales 2024). Dette ble et hett valgkamptema og nesten 500 000 walisere skrev under på et opprop mot den nye fartsgrensen. I en spørre-undersøkelse gjennomført av YouGov (2024) et halvt år etter endringen svarte 72% at de var negative til tiltaket og 24% at de var positive. Det ble foreslått i det walisiske stortinget at beslutningen skulle trekkes tilbake, men en ny votering viste klart flertall for å opprettholde beslutningen, med noen justeringer.

De gjennomfører løpende evaluering av effektene av tiltaket. Begrunnelsen for tiltaket er at det er veldig klare beviser for at å redusere fartsgrensen vil redusere antall ulykker, redde liv og redusere skader - noe som bidrar til å forbedre livskvaliteten og å gjøre gater og lokalsamfunn tryggere for alle.

Fylket Scottish Borders i Skottland

Fylket 'Scottish Borders' innførte i oktober 2020 et prøveprosjekt med generell fartsgrense 20 mph, kun ved bruk av skilt og informasjon, i tettbygde strøk (97 småbyer, landsbyer og grender). Se figur 8. Tiltaket var i utgangspunktet del av et nasjonalt program som skulle få flere til å gå og sykle under pandemien. Det skulle bidra til økt trygghet og færre trafikkulykker.

Tiltaket ble evaluert etter to år, og resultatene viste vesentlig reduksjon i gjennomsnittshastigheter (Olowosegun mfl. 2021). Basert på dette, og en omfattende dialog med befolkningen, kommunestyrene, politiet i Skottland og de nasjonale transportmyndighetene, vedtok Scottish Borders Council (fylkestinget) i januar 2023 å gjøre den generelle fartsgrensen 20 mph i tettbygde strøk permanent (Scottish Borders Council 2023). Dialogen resulterte også i at fartsgrensen ble skiltet høyere i enkelte gater i 32 av tettstedene.

 

Foto av skiltet 20 mph sone i Skottland. Foto av skiltet 20 mph sone i Skottland.

Figur 8: Skilting av fartsgrense 20 mph ved innkjøring til landsbyer i Scottish borders (Kilde: Google maps). Til høyre - 20 mph -skiltet sees bak traktoren.